Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svensson90
Hej , lite ny här o tack för insläpp , tänker byta motor då den rasat men har en d4204t23 i idag o alla andra siffror stämmer , den jag tittat på med lite mil är en d4204t14 också samma nummer , men t23:an är 173 kW o t14:an 140 kW men samma gods , skall flytta över lite saker som saknas men min riktiga fråga är , eftersom min bil är programmerad som t23:an , går den motorn över till de eller måste jag gifta dem o gå in i boxen o ändra något eller de fixar sig själv , allt kablage skruvas över , tack på förhand
av Svensson90
Ett orginallager rasa ( närmst Kamrem ) byta de o trodde de klara sig , gick 3 veckor jätte fint ,rasa igen , prova byta till lite tjockare lager på samma position + en vevstake som vi upptäckte att där var en spricka i , rasa igen efter 1 vecka så nu tror jag att vevstaken är kanske inte riktigt rak eftersom de sliter samma lager så därför gör jag ett motorbyte och därför då frågan som jag hade
av 73k
Eftersom bilen är en D5, varför inte köpa D5 (d4204t23) istället för D4 (d4204t14)? Det är en hel del saker som skiljer/spelar in beroende på bilens och nya motorns årsmodell... Utöver det får får man väl genomgå registreringsbesiktning.
av Svensson90
Jag har varit i kontakt med 6-7 bildemonteringar , renoveringsfirmor , etc . Finns ingen motor i Sverige med de typ nr , vin nr o allt som är samma , vet ej om de har med 4 hjulsdriften eller vad , hitta 1 i Spanien o 1 i Tyskland men dem såg lite risiga ut på bilder o milen vet man inte riktigt , den jag har hittat har suttit i en v60 Cross….. -20 men den är skrotat pga påkörd bakifrån - 23 men motorn har bara gått 24700 km ( 2470 mil ) , dels har jag papper på den , garanti , vet var den kommer ifrån o har sett den live , o den ser ut som ny , behöver bara flytta över turbo o generator samt kablar , men enligt montören så skall de bara vara att starta den , mest för min egen info om min programmering i befintlig bil blir samma med den nya motorn ,
av Bimmyjejje
Det är en del som skiljer, slaglängd osv. Jag är i samma sits, har en motor som heter d4204t23 men behöver en frisk d4204t5, t12, t14, t4, t7.
av 246
Svensson90 skrev:Jag har varit i kontakt med 6-7 bildemonteringar , renoveringsfirmor , etc . Finns ingen motor i Sverige med de typ nr , vin nr o allt som är samma , vet ej om de har med 4 hjulsdriften eller vad , hitta 1 i Spanien o 1 i Tyskland men dem såg lite risiga ut på bilder o milen vet man inte riktigt , den jag har hittat har suttit i en v60 Cross….. -20 men den är skrotat pga påkörd bakifrån - 23 men motorn har bara gått 24700 km ( 2470 mil ) , dels har jag papper på den , garanti , vet var den kommer ifrån o har sett den live , o den ser ut som ny , behöver bara flytta över turbo o generator samt kablar , men enligt montören så skall de bara vara att starta den , mest för min egen info om min programmering i befintlig bil blir samma med den nya motorn ,
Lite off kanske,,men vad skulle den "fina" motorn kosta dig?

.. fick ett litet utslag på kompressor/A[…]

Såg någon Youtube video i då ang[…]

Leverans av XC60 i juni 2025

Årsmodell 2026 gick i produktion vecka 17 […]

Tre förstfödda och ett sexpack lån[…]