Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, god fortsättning!

Kom hem igår från 2 veckors solsemester över jul. och nyår. Bilen (XC90 D5 2016) stod på ute på Arlanda i minus 12 grader och var helt död. Fick hjälp av Volvo on Call / bärgare som hjälpstartade på plats. Så långt inget ovanligt.

Efter 1.5 h körning från Arlanda helt utan problem kom vi fram, så stängde jag dumt nog av bilen och så var den stendöd igen - allt svart. Lyckades med mycket möda hjälpstarta igång den igen och sedan sätta på en CTEK laddare som visade 2-3 prickar av 8 efter 12 timmars laddning (i minus grader)

Inga felmeddelanden om laddning, batteri eller annat relevant.

Detta är mina frågor:

1. Vid varje CTEK puls (ca varje sekund) så låter det om bilen: svaga pip, pys, klick eller knäppningar. Som om systemet är på och får en livsgnista med varje puls. Det känns som att all ström passerar batteriet och förbrukas av bilen direkt? (allt är svart och släckt i alla paneler och displayer) Ska det vara så?

2. Är det rimligt att tro / hoppas att CTEK kan rädda batteriet om den får ladda 1-2 dygn?

3. Jag har provat med ett annat helt färskladdat 12V batteri av med rätt spec som jag kopplade till bilen via pluspol & jordpunkt, men den lyckades ändå inte starta. Är inte det samma som att byta batteri? Är det något annat fel på elsystemet då?

Tacksam för all input!
Ditt batteri har dött och behöver snarast bytas ut. Det kommer inte att räddas av någon "intelligent laddare".

Du kan prova att koppla bort ditt gamla batteri helt, och sedan koppla in enbart ditt andra fulladdade batteri. Med mycket stor sannolikhet kommer det att gå att starta bilen då. Ett dött batteri kan svälja mycket ström, vilket gör det omöjligt att starta bilen om det fortfarande är parallellkopplat med det friska batteriet. Jag skulle själv inte besvära mig med att göra det, men om du vill vara absolut säker på att du inte fått något annat fel (vilket är teoretiskt möjligt, men i praktiken extremt osannolikt) kan du göra det.

Enklaste lösningen är ett nytt batteri. Har du problem efter det får du leta vidare (men det är rätt osannolikt).
Som föregående talare skriver:
Batteriet är bortom räddning vågar jag garantera.
Du kan byta det själv (om du har någon bil att ta dig till en affär =)
När jag kollade sist för vår V90 så var Bilia billigast, och det stora batteriet var billigast, och Volvo original var billigast (tre st WTF!).
Sedan behövs dator för att nolla BMS - jag kan bistå med det om du bor i stockholmsområdet.
Xanthopteryx skrev:Som föregående talare skriver:
Batteriet är bortom räddning vågar jag garantera.
Du kan byta det själv (om du har någon bil att ta dig till en affär =)
När jag kollade sist för vår V90 så var Bilia billigast, och det stora batteriet var billigast, och Volvo original var billigast (tre st WTF!).
Sedan behövs dator för att nolla BMS - jag kan bistå med det om du bor i stockholmsområdet.
Tack för både svar och erbjudande!

Jag har bokat in Bilia (även för jobbet) efter din rekommendation.
XC90ANNO2016 skrev: tis 07 jan 2025, 08:37 ..Nytt batteri sätts in imorgon, tack igen!
Var observant på om det nya batteriet verkar tappa laddningsstatus, om du upptäcker det i tid så överlever batteriet. ;-)
Det kan faktiskt vara något i bilen som drar tjuvström eller generatorn som inte gör sitt jobb. Sånt dödar batterier på sikt.
Batterier kan hålla otroligt länge men när de slutar funka skapar det mycket olägenheter. Pratade just med en släkting som köpte sin S60 ny 2011 och aldrig bytt batteri, de har inte heller sagt till på Volvo när han servat den (antar en gång om året). Men han bytte ändå, fast det inte var trasigt. Helt rimligt efter 13-14 år
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]