av XC90ANNO2016 - sön 05 jan 2025, 19:17
- sön 05 jan 2025, 19:17
#1598802
Hej, god fortsättning!
Kom hem igår från 2 veckors solsemester över jul. och nyår. Bilen (XC90 D5 2016) stod på ute på Arlanda i minus 12 grader och var helt död. Fick hjälp av Volvo on Call / bärgare som hjälpstartade på plats. Så långt inget ovanligt.
Efter 1.5 h körning från Arlanda helt utan problem kom vi fram, så stängde jag dumt nog av bilen och så var den stendöd igen - allt svart. Lyckades med mycket möda hjälpstarta igång den igen och sedan sätta på en CTEK laddare som visade 2-3 prickar av 8 efter 12 timmars laddning (i minus grader)
Inga felmeddelanden om laddning, batteri eller annat relevant.
Detta är mina frågor:
1. Vid varje CTEK puls (ca varje sekund) så låter det om bilen: svaga pip, pys, klick eller knäppningar. Som om systemet är på och får en livsgnista med varje puls. Det känns som att all ström passerar batteriet och förbrukas av bilen direkt? (allt är svart och släckt i alla paneler och displayer) Ska det vara så?
2. Är det rimligt att tro / hoppas att CTEK kan rädda batteriet om den får ladda 1-2 dygn?
3. Jag har provat med ett annat helt färskladdat 12V batteri av med rätt spec som jag kopplade till bilen via pluspol & jordpunkt, men den lyckades ändå inte starta. Är inte det samma som att byta batteri? Är det något annat fel på elsystemet då?
Tacksam för all input!
Kom hem igår från 2 veckors solsemester över jul. och nyår. Bilen (XC90 D5 2016) stod på ute på Arlanda i minus 12 grader och var helt död. Fick hjälp av Volvo on Call / bärgare som hjälpstartade på plats. Så långt inget ovanligt.
Efter 1.5 h körning från Arlanda helt utan problem kom vi fram, så stängde jag dumt nog av bilen och så var den stendöd igen - allt svart. Lyckades med mycket möda hjälpstarta igång den igen och sedan sätta på en CTEK laddare som visade 2-3 prickar av 8 efter 12 timmars laddning (i minus grader)
Inga felmeddelanden om laddning, batteri eller annat relevant.
Detta är mina frågor:
1. Vid varje CTEK puls (ca varje sekund) så låter det om bilen: svaga pip, pys, klick eller knäppningar. Som om systemet är på och får en livsgnista med varje puls. Det känns som att all ström passerar batteriet och förbrukas av bilen direkt? (allt är svart och släckt i alla paneler och displayer) Ska det vara så?
2. Är det rimligt att tro / hoppas att CTEK kan rädda batteriet om den får ladda 1-2 dygn?
3. Jag har provat med ett annat helt färskladdat 12V batteri av med rätt spec som jag kopplade till bilen via pluspol & jordpunkt, men den lyckades ändå inte starta. Är inte det samma som att byta batteri? Är det något annat fel på elsystemet då?
Tacksam för all input!