Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V90 T6 Plus Dark, MY-25. Bilen står låst, med torkarna i serviceläge och uppfyllda från rutan...
Efter ett ymnigt snöfall på förmiddagen, var jag ute och skottade rent runt bilen. När jag gick förbi bilen andra gången, hörde jag något, lät som något ramlade på taket...
Då jag började kolla vad det var, fann jag att torkarna hade gått till normalt läge under körning, dunsen jag hörde var när motorhuven tryckte ner dom mot rutan, detta såg på snön som låg på rutan.

Till saken hör att jag INTE hade med mig bilnycklarna ut, dom hängde i sin skärmade påse inne.
Ytterst märkligt ! Har någon upplevt något liknande? Har senaste mjukvaran i bilen...
Blev nog lite missförstånd...
Problemet var inte att torkarna fälldes ner, jag menade varför startade torkarna överhuvudtaget.
Torkarna stod i serviceposition. .
När jag går förbi bilen, startar torkarna och går till sitt ordinarie viloläge trots att bilen var låst och avstängd, laddning inte ansluten, inga bilnycklar i fickorna. Enligt manualen följande:
För återställning Tryck sedan på Reglage och aktivera/deaktivera torkarbladens serviceläge.
Torkarbladen lämnar också serviceläget om:
- Torkning av vindrutan aktiveras.
- Spolning av vindrutan aktiveras.
- Regnsensorn aktiveras.
- Bilen körs iväg.

Detta förbryllar mig. Framrutan var dessutom tävkt av drygt 5cm snö.

Beträffande nedfällning torkare säger manualen:
Viktigt
Om torkararmarna i serviceläge har fällts upp från vindrutan, måste de fällas tillbaka mot vindrutan innan aktivering av torkning, spolning eller regnsensor samt innan avfärd. Detta för att undvika att lacken på huven skrapas.
Oh fan, förstod vad du menade men jag tänkte att Volvo hade tänkt på detta...

En gång tidigare har torkarna startat och gått ner men då var dom ned mot rutan. Jag tvättade bilen och den var öppen och nyckeln i mittkonsolen.

Hur kan dom ha gjort så idiotisk konstruktion!?
Servicepositionen är dock inte tänkt att användas för att ställa upp torkarna på rutan en längre tid, den är till för att man ska kunna inspektera bladen och även byta ut dem.
Här verkar regnsensorn ha aktiverats, samma sak som styr gardinen i panoramataket - det fälls ut när det kommer ett kraftigt regn och bilen är parkerad.
least skrev:Servicepositionen är dock inte tänkt att användas för att ställa upp torkarna på rutan en längre tid, den är till för att man ska kunna inspektera bladen och även byta ut dem.
Här verkar regnsensorn ha aktiverats, samma sak som styr gardinen i panoramataket - det fälls ut när det kommer ett kraftigt regn och bilen är parkerad.
den stänger igen när bilen står parkerad i starkt solljus 15min efter du låst bilen har inte märkt att den stängt sig annars.
Jag hade förut en V90 T8 my18. Där kunde jag ställa torkarna I serviceläge flera dagar i sträck.

I det här fallet, med min T6, ställde jag torkarna I serviceläge på tisdag, den 31, efter senaste åkturen då det skulle komma snö och sämre väder. På fredag, den 3'e skulle jag sopa rent bilen från snö innan ny färd, men först ville jag skotta lite rent på marken innan. Bilen är snötäckt, låst mm. Ingen rör den...
Men då jag går förbi den, återgår torkarna plötsligt till sin standardposition.

För mig känns det ologiskt, ingen motor igång, dörrar låsta, rutor och bil snötäckt, mulet väder och kallt i luften. Finns inget som jag ser som skulle uppfylla villkoren för att köra torkarna till standardläge.

Väldigt förbryllande...

Är fästet helt och sitter som det ska?

Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&oum[…]

Jag undrar också om det kan vara så at[…]