- fre 27 dec 2024, 12:51
#1598132
Hej,
Jag planerar att köpa en begagnad XC90. Har framförallt tittat på "långmilare", båda rena bensinbilar och laddhybrider, för att komma ned något i pris, men kan tänka mig att köpa en med lägre antal mil ifall det är mer ekonomisk rationellt / betydligt mindre riskabelt.
Kör ibland långa sträckor på helger och semester, men framförallt mycket korta sträckor i vardagen (>1 mil) till förskola, mataffär etc., och skulle ha möjlighet att ladda hemma. Det är väl de många kortare sträckorna, och möjligheten att ladda hemma, som talar för laddhybrid, eller rentav en ren elbil. Samtidigt går ju inte så mycket bensin åt på så korta sträckor, och det går ganska många tankningar på prisskillnaden som krävs för att gå upp till en laddhybrid eller elbil. Och min plan är att köpa en andrabil (utöver familjebilen) om några år, och tänker att det då kanske finns en bättre begagnatmarknad för laddhybrider/ elbilar, med större utbud. Så kan man ha en stor familjebil som går på bensin, och en andrabil som är el/hybrid.
Men samtidigt är jag lite nojig över ifall det är dumt att köpa en bensinbil med tanke på pågående elektrifiering, man vet ju inte riktigt vad en framtida regering med en annan politisk inriktning kan tänka sig att göra med bensinpriserna... Vet inte heller riktigt om det är för riskabelt att köpa en XC90 som gått så många mil som ca 20k, även om man kontrollerar servicehistoriken och gör en OPUS Premiumbesiktning innan köpet för att kontrollera ev. fel. Jag skulle också köpa av Volvo-handlare, så jag får Volvos Classic garanti 12 mån/1000 mil, och med Volvia Försäkring, Ordinarie försäkring, Märkning, Nyteckning, Helförsäkring Låg, Volvia Trygghetspaket, Beloppsbestämd, 1001-1500 mil
De varianter jag har tittat på specifikt är:
- XC90 T6 AWD Inscription (bensin), årsmodell 2016, ca 20k mil, för ca 300k SEK.
- XC90 T6 AWD XC90 Polestar Optimisation T6 AWD, ca 19k mil, för ca 310k SEK
- XC90 T8 AWD Inscription (laddhybrid: el/bensin) årsmodell 2016, ca 10k mil, för ca 450k SEK.
Om en bensinbil servas väl kan den väl rulla uppemot 35k mil utan problem antar jag? Eller börjar problemen hopa sig när man närmar sig 30k mil? Är det någon som haft en sådan bil länge och är nöjd/missnöjd?
Om renodlade bensin-T6or rullar uppemot 30-35k mil utan större problem fall framstår det för mig som mer rationellt att köpa en sådan som familjebil och "köra slut på den", för att avvakta med en laddhybrid/ren elbil till dess att det finns en större begagnadmarknad för dessa med modernare elmotorer.
Men välkomnar all slags input, stort tack på förhand! Ber om ursäkt för ev. rörigt inlägg, försökte få med relevanta uppgifter på ett kort och koncist sätt.
Jag planerar att köpa en begagnad XC90. Har framförallt tittat på "långmilare", båda rena bensinbilar och laddhybrider, för att komma ned något i pris, men kan tänka mig att köpa en med lägre antal mil ifall det är mer ekonomisk rationellt / betydligt mindre riskabelt.
Kör ibland långa sträckor på helger och semester, men framförallt mycket korta sträckor i vardagen (>1 mil) till förskola, mataffär etc., och skulle ha möjlighet att ladda hemma. Det är väl de många kortare sträckorna, och möjligheten att ladda hemma, som talar för laddhybrid, eller rentav en ren elbil. Samtidigt går ju inte så mycket bensin åt på så korta sträckor, och det går ganska många tankningar på prisskillnaden som krävs för att gå upp till en laddhybrid eller elbil. Och min plan är att köpa en andrabil (utöver familjebilen) om några år, och tänker att det då kanske finns en bättre begagnatmarknad för laddhybrider/ elbilar, med större utbud. Så kan man ha en stor familjebil som går på bensin, och en andrabil som är el/hybrid.
Men samtidigt är jag lite nojig över ifall det är dumt att köpa en bensinbil med tanke på pågående elektrifiering, man vet ju inte riktigt vad en framtida regering med en annan politisk inriktning kan tänka sig att göra med bensinpriserna... Vet inte heller riktigt om det är för riskabelt att köpa en XC90 som gått så många mil som ca 20k, även om man kontrollerar servicehistoriken och gör en OPUS Premiumbesiktning innan köpet för att kontrollera ev. fel. Jag skulle också köpa av Volvo-handlare, så jag får Volvos Classic garanti 12 mån/1000 mil, och med Volvia Försäkring, Ordinarie försäkring, Märkning, Nyteckning, Helförsäkring Låg, Volvia Trygghetspaket, Beloppsbestämd, 1001-1500 mil
De varianter jag har tittat på specifikt är:
- XC90 T6 AWD Inscription (bensin), årsmodell 2016, ca 20k mil, för ca 300k SEK.
- XC90 T6 AWD XC90 Polestar Optimisation T6 AWD, ca 19k mil, för ca 310k SEK
- XC90 T8 AWD Inscription (laddhybrid: el/bensin) årsmodell 2016, ca 10k mil, för ca 450k SEK.
Om en bensinbil servas väl kan den väl rulla uppemot 35k mil utan problem antar jag? Eller börjar problemen hopa sig när man närmar sig 30k mil? Är det någon som haft en sådan bil länge och är nöjd/missnöjd?
Om renodlade bensin-T6or rullar uppemot 30-35k mil utan större problem fall framstår det för mig som mer rationellt att köpa en sådan som familjebil och "köra slut på den", för att avvakta med en laddhybrid/ren elbil till dess att det finns en större begagnadmarknad för dessa med modernare elmotorer.
Men välkomnar all slags input, stort tack på förhand! Ber om ursäkt för ev. rörigt inlägg, försökte få med relevanta uppgifter på ett kort och koncist sätt.