Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hypoxia
Börjar bli dags att byta startbatteri i min XC90 D5 -18 eftersom den signalerar problem med laddnivån för dieselvärmaren lite väl ofta trots stödladdning. Att man slipper Start/Stop är en klen tröst :)

Är det något speciellt jag behöver tänka på för själva bytet med tanke på att manualen säger "Startbatteriet bör bytas av en verkstad"?
Eller är processen helt enkelt
  • Haka av polerna på gamla batteriet
  • Lyft ur gamla och i nya
  • Haka på polerna på nya batteriet
Finns det tillräckligt med plats för att kunna gå upp till ett något större batteri? Att gå från t.ex. 82Ah till 96Ah (Exide EK820 till EK960) skulle ge markant mer flexibilitet vid kortare resor, men frågan är om de extra 353-315=38mm i längd får plats så batteriet sitter fast som det ska?
av UnleashFusion
Hypoxia skrev: mån 09 dec 2024, 17:28 Börjar bli dags att byta startbatteri i min XC90 D5 -18 eftersom den signalerar problem med laddnivån för dieselvärmaren lite väl ofta trots stödladdning. Att man slipper Start/Stop är en klen tröst :)

Är det något speciellt jag behöver tänka på för själva bytet med tanke på att manualen säger "Startbatteriet bör bytas av en verkstad"?
Eller är processen helt enkelt
  • Haka av polerna på gamla batteriet
  • Lyft ur gamla och i nya
  • Haka på polerna på nya batteriet
Finns det tillräckligt med plats för att kunna gå upp till ett något större batteri? Att gå från t.ex. 82Ah till 96Ah (Exide EK820 till EK960) skulle ge markant mer flexibilitet vid kortare resor, men frågan är om de extra 353-315=38mm i längd får plats så batteriet sitter fast som det ska?
Det vågar jag inte svara på , men hur ser det ut vid batteri-uttrymmet? Det är som du nämnt hur man tar bort ett batteri. efter bytet skall du bara komma ihåg att nolla/resetta BMS:en

kollar jag bilia som ett exempel är det "största" dom har en 95Ah, 850A: https://www2.bilia.se/biltillbehor/rese ... _31652067/ och måttet är 353x175x190
så om alternativet finns så borde det finnas plats för 353mm istället för 315
av Xanthopteryx
Såhär gjorde jag på min V90 -18:
Köpte det större batteriet (Volvo original, Bilia var billigast :-o ).
Laddade det fullt med Ctek, AGM-läge.
Satte på Ctek-laddare (10A) på laddpunkterna fram.
Monterade av polerna bak (tror jag skrev i en tråd här hur, för det är en del sladdar och mojer att hålla reda på) - se till att plus INTE kommer åt kaross!
Baxade ut skiten.
Tog bort stödklacken i botten som är för lilla batteriet.
Baxade i skiten.
Kopplade på allt igen.
Kopplade bort laddpunkterna.
Nollade BMS med min Foxwell-dator.
Låste bilen och lät stå i flera timmar så bilen, enligt vad jag läst, skall lära känna det nya betteriet.
Klart.

Hittade tråden:
viewtopic.php?f=79&t=172215&p=1565283#p1565283
Användarvisningsbild
av apersson850
Förvisso, men beroende på hur de olika MOSFET eller liknande som styr fördelningen mellan batterierna agerar är det inte säkert att hjälpbatteriet spänningssätter anslutningarna till huvudbatteriet när det är bortkopplat.
Dessutom är det helt meningslöst. Finns inget behov av att ha extra matning påkopplad under tiden du tar bort batteriet.
Det är en helt annan sak när du står still och programmerar, som det beskrivs exempelvis i länken du la upp.
av Xanthopteryx
Och om nu inte startbatteriet spänningssätts så är det ju inget problem, eller hur?
Man slipper urladdade krockkuddar och datorer som somnar och får spel.
Fick inte ens en gnista när jag anslöt det nya batteriet och allt fungerade hur bra som helst.

Alla gör såklart hur de vill men såhär gjorde JAG.
Verkstaden ville för övrigt inte sätta in ett större batteri trots att manualen specar båda storlekarna, och dessutom var det stora billigare, men det fungerade utmrkt även detta.
För övrigt: Någon med tillgång till Vida? Kan ni då lägga ut instruktionen enligt VIDA, för hur man skall byta?
Likaså hur man kopplar ur dosan ovanpå batteriet för det finns flera olika sätt att göra detta på - jag tog bort båda pluskablarna från disan. Någon annan fipplade bort alla små datakablar i stället (kändes vanskligt med kontaktstycken som kan gå sönder).
av Malmstroem
Jag bytte också till det större originalbatteriet. Volvo var inte speciellt dyra, och jag slapp fundera på om det skulle passa eller inte.

Jag började med att slå av tändningen och låta bilen vara ett tag så den hann slå av så många system som möjligt. Därefter kopplade jag bort det gamla batteriet och satte i det större. Det mindre sitter med skruvplatta på sidan, det större satte jag fast med spännrem. Det är så vitt jag vet hur det installeras från fabrik.

Sedan laddade jag batteriet via kontakterna under motorhuven, åkte förbi Volvo Car Retail och fick BMS nollställt. Det var innan jag hade en felkodsläsare som klarade av det själv.

Det enda som jag uppfattade som besvärligt var borttagning av pluspolen. En massa plast och kablar där som torde vara enkla att bryta sönder om man inte är försiktig. Batteriet sitter relativt lättåtkomligt bak i bilen.

Jag är inte helt säker på att du verkligen behöver nolla BMS, med det skadar definitivt inte. :-)
av Xanthopteryx
Problemet om du inte nollar BMS är dels att du tappar statistik om hur batteriet mår men också så finns risken att bilen börjar ladda batteriet annorlunda samt att den ändå kommer kunna gnälla om parkeringsvärmare med mera då den Tror att batteriet är dåligt.

Om någon vill ha hjälp med att nolla och bor i mina krokar (Stockholmsområdet) så är ni välkomna.
av Malmstroem
Ja, statistiken tappas. Om BMS är vettigt skriven ska det kunna anpassa sig till att ett nytt batteri installerats och efter ett tag hantera det rätt. I början kan du få felmeddelanden, men i längden bör BMS korrekt uppfatta batteriets status.

Men nu vet jag inte hur BMS är skriven. Därför skadar det inte att nolla BMS vid batteribyte. Jag betalade villigt ett par hundralappar (eller vad det nu kostade, jag minns inte exakta summan) för att slippa eventuella problem. Jag kan dock inte säga att det är helt nödvändigt.

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]