Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av victooory
Bränslepumpen på min xc90 d5 -16 gav upp i för ett tag sedan, fjädern inne i pumpen som gick av. Bytte hela pumpen och bilen gick perfekt några månader. Därefter började den gå in i limp home och sätter felkod P133009 och efter ytterligare några mil P000400, P00047B. Tittar man på live data följer faktiskt värde på högtryckssidan det önskade värdet relativt bra men vid belastning sjunker faktiskt tryck påtagligt och felkod sätts.

Provade först att byta över givaren på pumpen från min gamla pump men felet kvarstod. Bytte idag givaren på railen men fortsatt samma fel.

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?
av least
En spridare som är igensatt med partiklar från första pumpen?
av least
Om det är igensatt någonstans (spridare eller rail), så kommer högtryckspumpen att trycka på tills den når sitt max.
Och detta max bör bilen kunna känna av genom att strömmen (ampere) ökar utanför specifikation i modulen.
I detta maxläge sprutar pumpen diesel under extremt tryck vidare till spridarna, och sensorer visar att trycket är ok.

Felkoden P133009 har med bränsletrycket att göra.
P000400, mängden bränsle som går i retur till tanken.
P00047B, verkar ha med trycket i avgaserna att göra.

Exakt hur limp mode sätts vet jag så klart inte - men bränsletryck och tillgängligt vridmoment ut bör samverka.
Dvs pumpen ger önskad mängd diesel, men motorns sensorer ger att motorn går snålt i förhållande till växel och läge på gaspedalen.
Även returen kan vara en faktor.

Men, det troligaste felet är att det är den bytta högtyckspumpen som inte är monterad på korrekt vis.
Alla felkoderna har bränsle som gemensam nämnare.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]