Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
jag har en Volvo V90 från 2020 som är en laddhybrid.
Den har ett Typ 2-ladduttag. Jag vill ha en adapter från CCS2 till
Typ2. Fungerar en Tesla-adapter till en Volvo?
Bilagor
Screenshot_20241122_231653_WhatsApp.jpg
Screenshot_20241122_231653_WhatsApp.jpg (598.66 KiB) Visad 5396 gånger
Funk skrev:Vad skall du med den till, din bil klarar bara AC-laddning och det ger väl inte de laddare som har kombikontakten.

/Thomas
CCS2 är ju en typ 2 AC med två extra stift under för DC.
MaverickJS skrev:
Funk skrev:Vad skall du med den till, din bil klarar bara AC-laddning och det ger väl inte de laddare som har kombikontakten.

/Thomas
Ja , men det är på bilsidan det, där det sitter CCS2 på laddsladden används väl bara DC delen. Kontakten är bara för att den skall passa i bilen(och kommunicera).
Undantaget är väl just tidiga tesla som bara har typ 2 där den även tar DC via den.
Volvo hybrider tar över huvud taget inte DC, så adaptern är väl oanvändbar till en Volvo.

TS får gärna förklara vad den skall användas till, för jag fattar det inte..

/Thomas
Funk skrev: mån 25 nov 2024, 17:58
MaverickJS skrev:

/Thomas
Ja , men det är på bilsidan det, där det sitter CCS2 på laddsladden används väl bara DC delen. Kontakten är bara för att den skall passa i bilen(och kommunicera).
Undantaget är väl just tidiga tesla som bara har typ 2 där den även tar DC via den.
Volvo hybrider tar över huvud taget inte DC, så adaptern är väl oanvändbar till en Volvo.

TS får gärna förklara vad den skall användas till, för jag fattar det inte..

/Thomas
Ok, så laddbox-sidan gör att det blir inkompatibelt.
Tanken för TS är väl att ladda på CCS2 stationer eftersom uttaget är typ samma.
Ok, så laddbox-sidan gör att det blir inkompatibelt.
Tanken för TS är väl att ladda på CCS2 stationer eftersom uttaget är typ samma.
Ja, men även om det hade funkat så hade det varit som gjort för en fight den dagen någon stressad BEV-förare kommer på att någon laddar en hybrid i timmar med 3.7kW på en snabbladdare.

Sedan är ju frågan vad som händer i Volvon då man leder DC in på stift som skall ta emot AC..

/Thomas
apersson850 skrev:Troligen händer inget särskilt, när det är på det hållet. AC ska ändå likriktas i bilen, så i det här fallet kommer den att likrikta DC till DC...
Kan hända, men jag skulle inte prova.. det är en viss skillnad på upp till 800V/350kW och hushålls AC.
Troligare är väl att bilen inte gör något alls egentligen eftersom kommunikationsprotokollet inte stämmer, men åter till min förra rad.

/Thomas

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]