Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ardal
Hej!

Ägde tidigare en V40 -13 D2 med manuell växellåda och den växlade så mjukt och smidigt, växeln nästan halkade in i sin plats. Men min V90 manuell är inte så. Den känns lite mer när den går i växeln, och ibland kan det t.om vara att man måste trycka in den med lite kraft fastän kopplingen är helt nedtryckt.

Så jag tog den till Volvo och bytte växellådeoljan, men det har tyvärr inte hjälpt. Vad kan detta annars bero på? Kopplingen har bytts av tidigare ägare ett par år sedan, och den drar iväg ganska kraftfullt när man släpper dragläget så tror inte det är kopplingen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Går växlarna i lättare om bilen rullar och du gör perfekt varvtalsanpassning till aktuell växel och hastighet först?
Det tyder på att kopplingen inte frikopplar helt..
Sen kan du testa att "vänta ut" synkroniseringen; tryck i växeln lite långsamt så att synkroniseringsringarna får en chans att varva upp dreven till rätt hastighet. Har man för bråttom så stretar de emot, detta är inga banbilar. :oops:
Så har min V70 alltid varit, tog några år (typ 20) att vänja sig. :-D

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]