Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er. Min V90cc 2020 har nu snart rullat i min ägo i hela fem år... Helt otroligt. Trodde aldrig jag skulle kunna behålla en bil så länge.

Kikar nu på att uppgradera till en XC90 T8 av nyare modell. Några tankar, tips och råd? Vad kan man räkna med för bränsleförbrukning, förutsatt att man laddar hemma och använder elen så "flitigt" man kan/orkar? Snittar ca 2000 mil per år, så det är ju både längre turer och dagstrippar på 3-6 mil.
Svarar delvis på din fråga. Har kört en xc60 T8 med nya batteriet i tre år. 2000mil per år skall precis byta till en xc90 T8. Snittat ca 0,4 med xc60 då många kortkörningar på 100% el och sedan ganska mycket långkörning med motorväg. Motorväg 130+ snitt ca 0,85. Landsväg bra tempo med omkörningar 0,65-0,7. Båda siffrorna med tomt batteri gissar på 0,1-0,15 högre på en xc90.
Jag bytte från en V90CC B5 (diesel) till en XC90 T8 MY24.

Innan jag bytte gjorde jag en lista där jag listade alla körningar jag gör på ett år, på ett ungefär. Sen gjorde jag en guestimation på hur många mil som kan köras enbart på el och hur många som blev bensinmil, samt kostnader för det vilket ju beror väldigt mycket på hur du kan ladda bilen.

Kalkylen gav då att det blev billigare för mig med T8:an än V90-dieseln, skatten på dieselbilen märks...

Utfallet hittills är att jag har en snittförbrukning på 0,4 l/mil. Utöver det så laddar jag för ca 200 kr/månad.
Följer med intresse då jag själv går i samma funderingar sedan länge. Dock inbillar jag mig att det inte går att räkna hem ekonomiskt att byta ut min "gamla" (MY2020) D3 awd mot en nyare XC90 T8. Värdeminskningen lär ju, åtminstone i kronor, vara brutal. Själv försöker jag intala både mig själv och familjen att skillnaden inte är så stor om man kan åka mycket på el...

Jag har för mig att det blev snabbare laddning från MY2024. Frågan är väl hur stor betydelse det har. Har också velat en del mellan ren elbil och hybrid, och funderar över hur mycket billigare man kommer undan om man åker på långresa med helel jämfört med hybrid. Motorvägsfart och snabbladdningspris är ju inte helt gratis, även om bränslekostnaden för en T8 kanske blir högre så kanske skillnaden inte är så stor? Och hemmavid åker man ju mest på el, så där är väl skillnaderna små mellan hybrid och elbil.
Är det någon som fått någon rabatt på Ultra Dark Edition-bilarna? Ligger ett gäng på Blocket för 898-919... Går det komma lägre?

Det finns ju hur många xc70 som helst som in[…]

Centrallås Volvo 940 1992

jag tror den sitter på förarsidans d&o[…]

B230A konvertering

Enligt gällande regler så får du[…]

Tjena! Har en v70 2,4d 2007 som jag inte blir klok[…]