Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mamel
Hej hej,
Var inne och bytte till vinterdäck idag och det bar sig inte bättre än att det blev en repa på baksidan av framsätet när däckbytarpersonalen skulle baxa ur däcken från baksätet. Den är grund, men syns. Finns det något sätt att polera bort den? Baksidan är gjort av något plastmaterial verkar det som.
av least
Vem lastade in hjulen i bilen?
Var hjulen väl inpackade i hjulpåsar, eller plastpåsar?

Det enklaste och billigaste är att helt enkelt byta ryggstödets plastskal.
av Mamel
least skrev:Vem lastade in hjulen i bilen?
Var hjulen väl inpackade i hjulpåsar, eller plastpåsar?

Det enklaste och billigaste är att helt enkelt byta ryggstödets plastskal.
Däckpersonalen var det som lastade, om de nu inte tänker hävda att det var jag, när jag lastade på dem eller ur dem. Bevismässigt ligger jag pyrt till om de skulle vilja hävda det. Däcken låg i plastpåsar, men det finns ju en öppning i plastpåsarna.

Byta skalet känns overkill för en liten repa. Tog polish på det och det blev nog lite bättre.
av Mamel
Jag tror jag lägger ner det. En sådan där repa som man retar sig på en vecka men som sedan faller i glömska.

Fick i alla fall svar från Däckskiftarna. Som väntat framhöll de att jag inte kunde bevisa att skadan uppstod medan bilen var i deras vård, vilket förstås är en fullt rimlig invändning. Men dessutom lade de till att de under inga omständigheter är ansvariga för däck som fraktas i baksätet. Alltså: även om det kan visas att Däckskiftarna har skadat bilen, får bilägaren skylla sig själv om hen fraktar däck i baksätet. Den invändningen skulle inte hålla i domstol.
av least
Nja… i domstol måste den skadelidande först visa på att han faktiskt drabbats av en skada, och att den orsakats av däckkillarna.
Och då faller det på att du inte kan bevisa att repan inte fanns där redan innan däcken togs ut.

Repan kan lika gärna skapats vid inlastning.
av Mamel
least skrev: ons 13 nov 2024, 18:46 Nja… i domstol måste den skadelidande först visa på att han faktiskt drabbats av en skada, och att den orsakats av däckkillarna.
Och då faller det på att du inte kan bevisa att repan inte fanns där redan innan däcken togs ut.

Repan kan lika gärna skapats vid inlastning.
Jo, det var ju det jag skrev, att det var en fullt rimlig invändning. Det var den andra invändningen som var orimlig, att Däckskiftarna inte skulle vara ansvariga ÄVEN om det skulle kunna visas att de orsakade skadan.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det har inte med ansvaret att göra, men varför släpa ut hjulen där? Jag lastar dem i bagageutrymmet, om jag nu ska köra dem någonstans. Alternativt på släpkärran.
av Mamel
apersson850 skrev: tor 14 nov 2024, 09:05 Det har inte med ansvaret att göra, men varför släpa ut hjulen där? Jag lastar dem i bagageutrymmet, om jag nu ska köra dem någonstans. Alternativt på släpkärran.
Ja, med facit i hand var det dumt. Anledningen var att jag inte orkade montera bort hundburen och gallret i bagaget.

Det var bättre med V70. Enkelt att ta bort hundgallret och alla fyra hjulen fick plats utan att man ens behövde fälla baksätet.

Här är en video på valnötsbl&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Snart så

Jag gillar EV9 :-) men de behåller vä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Jag får alltid brottas med Circle Ks laddare[…]