Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bold
Hej,

I somras köpte jag en Volvo V90 B4 (2022) och är supernöjd med den. Fick många tips från folk i detta forum, så därför hoppas jag att någon kan hjälpa mig när det kommer till vinterhjul som ska beställas.

TPMS - ska jag beställa det? Ligger på 499 kr st sidan där jag ska köpa dubbdäck och fälgar, men blir inte klok på om det redan sitter någon sensor i bilen enligt nedan info? Eller om sensorn är en mottagare och sändaren är den som de vill montera i hjulen.

I användarhandboken framgår detta:
Systembeskrivning
Systemet för däcktrycksövervakning mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet för att kunna avgöra om de har korrekt däcktryck. Om däcktrycket är för lågt, förändras däckets diameter och följaktligen dess rotationshastighet. Genom att jämföra däcken med varandra kan systemet avgöra om ett eller fler däck har för lågt tryck.

Någon klok människa här som kan hjälpa?
av S6024t
Du har INTE
TPMS sensorer,Det mäts via ABS:en på din bil!
Man kan även se vilka ventiler man har ,TPMS ventiler är av metall,däremot vanliga ventiler är av gummi,mjuka går att böja med fingrarna!
av Xanthopteryx
Du har som skrivs iTPMS. DÅ finns ingen sensor i hjulen. Indirekt TPMS står det för.
Den andra varianten är dTPMS - Direkt TPMS, och då sitter det sensorer i hjulen.
De moderna varianterna av iTPMS kan detektera även om alla fyra hjulen tappar tryck till skillnad mot tidigare version som bara kunde känna om ett hjul skiljde sig mot resten.
Användarvisningsbild
av sewen
Bold skrev:Tack för svar! Det innebär alltså att jag INTE behöver köpa till dessa TPMS som de tycker att jag ska ha?
Korrekt! Du ska INTE köpa till TPMS som sitter i däcken. Du har det automatiskt genom bilens ABS-system och behöver därför inte ha det separat i varje däck.
Användarvisningsbild
av TommyP86
S6024t skrev:Du har INTE
TPMS sensorer,Det mäts via ABS:en på din bil!
Man kan även se vilka ventiler man har ,TPMS ventiler är av metall,däremot vanliga ventiler är av gummi,mjuka går att böja med fingrarna!
Du har rätt, men: det finns sensorer som ser ut som en vanlig gummiventil. Vickar man dom sidledes hör man hur ”sensorn” inuti slår mot fälgen.

Men som du säger, på den här bilen är det inte sensorer i fälgen.

Här är en video på valnötsbl&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Snart så

Jag gillar EV9 :-) men de behåller vä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Jag får alltid brottas med Circle Ks laddare[…]