Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av clahal
Hej.
Jag har ett klonkande ljud vänster fram på min kärra.
Det verkar vara ett relativt vanligt problem med XC90 2016-2017 modeller.
Vad jag tror jag kommit fram till, så är det själva dämparen som behöver bytas ut.

Alltså, att man får plocka ur hela luftfjädringen och montera isär och byta själva dämparen som sitter inuti själva luftbälg grejen. (Slänger mig med ord jag inte ens vet om de existerar nu :-) )

Här finns en Tech Journal om processen: https://dot.report/bulletins/MC-10148803-9999.pdf
Om man lyssnar på ljudklippen i TJ, så låter min bil precis sådär på vinterhalvåret också.

Jag har fått tag på en uppsättning dämpare, så dessa har jag liggandes i garaget, men min fråga till experterna här inne är om någon gett sig på detta arbete? Hur pass avancerat är det tro?

Jag tänkte man lika gärna kunde ge det ett försök, och går det åt helsikke, så får man väl bita i det sura, och beställa en ny luftfjädring för vänster fram.

Men om ni gjort något liknande arbete på XC90 eller annan bil/modell, så vore all er erfarenhet av arbetet väldigt uppskattat!

Stort tack på förhand!!
Användarvisningsbild
av TommyP86
Kollade lite på det, såg ärligt talat helt sjukt tråkigt ut. Bestämde mig för att livet är för kort för det och beställde beg till morsans bil. Bytet är väldigt fort gjort.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]