Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en XC90 T8 2020 som jag haft sedan i somras. Den har gått helt utan problem, nästan uteslutande kört på el då jag har har endast 1mil till de flesta destinationer i min vardag. Sedan en liten tid har jag märkt att förbränningsmotorn går igång allt oftare. Nu de senaste dagarna har jag bytt till Pure direkt efter att jag startat, men den har ändå startat bensinmotorn efter några 100m.
Detta känns väl inte helt OK eller? Speciellt inte i Pure-läge väl? Kan det ha något med temperaturen att göra? Det har varit runt 5-10grader som kallast
Det är väl så att bensinmotorn startar också om laddningsnivån i "vanliga" batterit är låg.
Så gör min V90 iaf. Men efter en stunds drift växlar den över till batteridrift igen.
Nu är jag inte alls inläst på tekniken, men nog sjutton måste väl laddhybriderna ha en DC/DC konverterare som gör om Hybridbatteriets spänning till 14 volt och på så sätt kan hålla 12V ”startbatteriet” laddat?

Edit: hittade det. När tändningen är på (bilen körs) så laddas 12V batteriet upp via högvoltssystemet.
IMG_5712.jpeg
IMG_5712.jpeg (176.93 KiB) Visad 2113 gånger
Förbränningsmotorer mår inte bra av att aldrig köras.
Likaså åldras bränslet (om man inte använder HVO100 eller alkylatbensin, vilka kan lagras sjukt länge utan problem).
Därför är det bra att motorn får röra på sig och antagligen känner bilen detta.
FÖrslag:
Åker du mest korta sträckor så tanka inte mer än minimalt nödvändigt för att ha om saker skiter sig. Då är det mindre mängd bränsle att omsätta.
Ta sedan några långresor då och då och undvik att tanka för ofta - du vill tömma av tanken så mycket som möjligt för att få rotation på bränslet.
Passa på att gör utflykt till något naturreservat en halvtimme-timmes resa bort, och kör då enbart med förbränningsmotorn både dit och hem.
Vi brukar ca en gång i veckan låta bensinmotorn gå ordentligt varm. Minst en halvtimme och dessutom lite motorväg etc så att både olja och avgassystem kan bli ordentligt varmt och torka upp. Smart tänk där med långresa också! På sikt blir det riktigt dåligt för en motor som går för sällan.
Xanthopteryx skrev:Åker du mest korta sträckor så tanka inte mer än minimalt nödvändigt för att ha om saker skiter sig.
Fast det går stick i stäv mot det goda rådet att ha tanken så full som möjligt, för att minimera kondensbildning och därpå följande än värre problem. Vilket blir än besvärligare om motorn sällan startar, för då bildas det bara kondens men ingen förbrukning sker.

Med det körmönster som beskrivs här ska man knappast ha en hybrid, utan en ren elbil. Eller en ren bensinare, om man nu inte vill ha elbil av någon anledning.
Delar din slutsats. En bil som mest går korta sträckor är ju bättre att ha som ren elbil. alla saker mår bra av att användas och framförallt en motor.

Alla dagar bättre med full tank än tom. Dock med all etanol som nu är i bensinen så löser sig vattnet i bensinen i alla fall. Nackdelen är att etanol också är hygroskopisk. Omsättning av soppa blir i alla fall ändå bra ur alla hänseenden
Vilken mjukvara har ni?

Snart så

Jag gillar EV9 :-) men de behåller vä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Jag får alltid brottas med Circle Ks laddare[…]

Är MAP-sensorn rengjord? Tycker i övrigt[…]