Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders880531
Hej på er allihopa. Helt ny här!

Två familjer ska bli en, och vi blir 6 stycken totalt. Vi har provat lite olika suvar. Sorento, Santa-Fe och XC90.

Har fastnat för xc90 iochmed dom har bäst utrymme i tredje sätesraden.

Budgeten är 350-400” och då hamnar jag oftast i kategorin D5 med allt från 12000-20000 mil på mätaren. Några utav bilarna har vad jag anser bra historik med ägare, max 2-3 stycken privatpersoner, och inte allt för mycket hopp mellan olika bilfirmor.

Har läst runt lite här och kollat andra köprådstrådar, och flera skriver att man ska passa sig för just -16 årsmodellen, och att tidiga T8 inte är något att ha. Jag är inte intresserad av att bara kunna åka på el, men däremot att hybridläget får ned bensinförbrukningen är ju intressant. Men är det fortfarande inte värt med dom gamla T8?

Är det för mycket mil för er på bilarna vid 12-14000? Vad ska jag passa mig för?

Alla tips och uppmaningar mottages tacksamt.

Och det är helst en inscription med drag och panorama som är intressant.

Tackar på förhand.

Mvh Anders
av UnleashFusion
Anders880531 skrev: sön 27 okt 2024, 15:47 Har läst runt lite här och kollat andra köprådstrådar, och flera skriver att man ska passa sig för just -16 årsmodellen, och att tidiga T8 inte är något att ha. Jag är inte intresserad av att bara kunna åka på el, men däremot att hybridläget får ned bensinförbrukningen är ju intressant. Men är det fortfarande inte värt med dom gamla T8?
Det var nog för att räckvidden inte stämde med "vad som utlovats". t.ex att du kan köra på el mellan 4-5mil men i verkligheten kunde du max komma 2.5-3mil ?
(Någon annan som har haft denna bil samt denna motorval får yttra sig från sin erfarenhet/perspektiv)
av Anders880531
Okej. Jag har förstått att dom tidigare T8:orna inte har lika stort batteri som -22 (?) och framåt. Som jag förstått med dagens plugin-hybrider så utlovar alla tillverkare åtminstone 50km räckvidd.

Men återigen. Kan det vara värt att köpa en äldre T8 som rullat en bit, eller är det att kasta pengarna i sjön?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag köpte en D5 från 2019. Den hade gått 15000 mil ungefär. Tämligen välutrustad Inscription, fast den saknade dragkroken, så den fick jag sätta dit. Men sjusitsig är den, luftfjädrad, panoramatak, ventilerade massagesäten, head-up display och lite annat krafs.
Två tidigare ägare och jag känner båda två, vilket förstås är en fördel. I det här fallet vet jag dessutom att de tar väl hand om prylarna också. Bilen var lackbehandlad fem gånger på de sex åren den rullat, exempelvis.
Den konsumerar ungefär 0,7 liter diesel per mil när jag kör normal landsvägskörning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Anders880531 skrev:Har du haft något problem med bilen, eller vill ge mig något att tänka på inför eventuellt köp?
Inte som jag inte visste om i förväg. Jag köpte den med spräckt vindruta. Min var ett privatköp.
Kompressorn till luftfjädringen hade krånglat, så den var bytt några månader innan jag köpte bilen. Annars fungerar allt som det ska, än så länge. Har bara haft den ett halvår. Kört 1500 mil ungefär.

En av nästa generation har haft problem med att få Riddermark att rätta till fel på en bil de köpte. Inget jag heller kan rekommendera baserat på deras erfarenheter.
av DaddyTapir
Om du inte laddar bilen hyggligt ofta tycker jag du kan räkna bort T8, de är relativt törstiga överlag och i synnerhet på motorväg. Sen tycker jag personligen inte att fyrhjulsdriften är riktigt lika bra som på de andra modellerna. Men, med det sagt, jättetrevlig bil på alla sätt och vis.
av Anders880531
UnleashFusion skrev: mån 28 okt 2024, 15:13
Anders880531 skrev: mån 28 okt 2024, 13:22
https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... 1001978147
Jag skulle tumma ner riddermark överlag då dom har har problem.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/o3 ... ina-kunder
https://se.trustpilot.com/review/ridder ... se?stars=1

Men har man "tur" så har du en felfri bil..

Okej! Tack så hjärtligt för headsup:en på just Riddermark. Det kanske är bättre att titta runt på annat håll, med tanke på alla negativa kommentarer.

Gällande T8orna: tar batteriet slut fort när man kör normalt i hybridläget? Har inte fattat hur länge man kan klara sig på en laddning el nämligen.

Jag kommer ha möjlighet att ladda ”ofta” vi har elstolpar i föreningen.

TA är automatisk trip, bilen väljer sj&[…]

Om jag förstår det rätt så h[…]

Halvvägs med hjulbytet. Förutom hjulen t[…]

XC60 med stort elfel

Kolla in denna youtubefilmen från mackans ga[…]