Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Hej!

Efter att ha luftat min V90 Cross Country rejält och kört 90 mil under en dag har jag lite funderingar. Förfogar även över en XC 40 P6 som ju är helt eldriven. Valde V90n för långresan och kände mig nöjd vid hemkomst. 0,57 lite per mil. 90 mil på mätaren och 19 mil kvar i räckvidd. Känns som om el och diesel är skilda världar. Vill man minska koldioxidutsläpp kan man tanka HVO vilket innebär att utsläppen kan bli mindre än vid eldrift, givet alla parametrar.

Volvo har nu valt att sluta med de dieselmodeller som inte minst polis och räddningstjänst har använt för att bara tillverka hybrider och elbilar. Det är inte helt säkert att detta kommer att hålla. Kanske är förbränningsmotorer med rätt bränslen ett viktigt komplement i den så kallade omställningen.

Hur som helst. Jag är jävligt nöjd med min Polestarkonverterade V90!
När det gäller laddhybriderna så tycker jag att räckvidden är på tok för dålig för att det ska kännas bra att släpa runt på ett tungt batteri.

Min fundering är om Volvo har fattat ett allt för snabbt beslut när det gäller personbilsdieslarna.

Vänliga hälsningar
Henry
av Xanthopteryx
Jag tror att man gick för snabbt fram och det är inte omöjligt att man kommer att komma tillbaka tänker jag. Vindarna växlar ju konstant.
Ena dagen är det bensin som är Haleluja och sedan är det Etanol (Amen!), och därefter är det Diesel som skall rädda världen, och sedan är diesel hemsk och vi är på bensin igen, och sedan hybrid, och sedan renodlad el, och sedan.....
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kör ju min XC60 D4 2014 på 0,6 på resorna och går upp till 0,62 hemma emellan så känns ju som inget hänt på 10 år men ja, att sluta tillverka dessa nu när vissa verkar återuppta tillverkningen är nog en miss tror jag tyvärr
av Lövet
Diesel kommer inte komma tillbaka. Det är bara i delar av EU det sålde i stora antal. I hela östblocket, asien, USA, mellanöstern är diesel i en personbil uteslutet. Så bensinmotorerna kommer vara kvar enbart. Nej jag i alla fall tror inte beslutet är fel för en så liten tillverkare som Volvo. Man har inte råd med allt.
av valln
Kommer aldrig att förstå varför någon tänker att diesel, eller bensin, tillhör framtiden.

En XC60 tar ungefär 0,6 l/mil och det motsvarar energiinnehåll på 6 kWh. 1 liter diesel är 10 kWh enligt Wikipedia.
Polestar 4 som ungefär är lika stor som XC60 drar ungefär 1,8 kWh/mil.
Det motsvarar en skillnad i energi på 3 gånger.

Å i siffran för diesel har det inte ens tagit med framställning, krackning, distribution mm.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vill man åka diesel får man vända sig till de som erbjuder detta, bl.a. VW, Mercedes och Mazda.

Mercedes erbjuder E-klass All-Terrain med hybriddrift (300de) och Mazda har en nyutvecklad rak dieselsexa på 3,3 liter i CX-60 och CX-80.
Man kan tycka vad man vill om diesel, men gången i sexan gillade undertecknad.

Elbilar i all ära men det känns som att drivlinan saknar typisk karaktär mellan tillverkare.
Det är på/av och olika effektuttag, inget mer.
av Xanthopteryx
valln skrev:Kommer aldrig att förstå varför någon tänker att diesel, eller bensin, tillhör framtiden.

En XC60 tar ungefär 0,6 l/mil och det motsvarar energiinnehåll på 6 kWh. 1 liter diesel är 10 kWh enligt Wikipedia.
Polestar 4 som ungefär är lika stor som XC60 drar ungefär 1,8 kWh/mil.
Det motsvarar en skillnad i energi på 3 gånger.

Å i siffran för diesel har det inte ens tagit med framställning, krackning, distribution mm.
Underskatta inte diesel. Eller bensin för den delen, men främst diesel tack vare att man blivit duktig på att ta fram syntetisk diesel, till exempel HVO100.
Diesel har ett extremt högt energiinnehåll.
Dessutom blir såväl diesel som bensin kvar när man raffinerar andra produkter, som även batteribilar är beroende av. Vad skall vi göra med detta? Hälla ut?

Batteri, där släpar man alltså på ett halv ton (minst) batterier som nästan aldrig används, som är i princip omöjligt att återbruka vettigt och där återvinning är problematisk i majoriteten av världen.
Likaså finns inte råmaterial till batterier för alla fordon man vill elektrifiera.
Det är hål i huvudet helt enkelt så som vägen stakats ut av politiker nu.

Framtiden är för det första: Åk mindre bil...
Men sedan så: En högeffektiv räckviddsförlängare som går på syntetiskt bränsle, till exempel HVO100.
Dess enda uppgift är att generera ström och ladda batteriet när det behövs.
Bilarna är i grunden utrustade med ett litet batteri som tar dig max 10 mil i verklig körning.
Du klarar alltså 95% av alla dina körningar på detta batteri men sedan kommer räckviddsförlängaren in under kvarvarande 5%.
Nej, detta är ingen hybrid ty åter igen - denna lilla specialmotor kommer att gå på konstant varvtal för att mata en generator och detta gör att motorn kommer att ha en mycket hög verkningsgrad.

Att hålla på med att bygga kvadratkilometer med laddstationer som merparten av året står outnyttjade är inte heller särdeles smart, vare sig ekonomiskt som miljömässigt.
Vi är inne i batterihypen just nu. Precis som vi har varit inne i etanolhypen, gashypen, dieselhypen med mera.
Sedan 1892 har vi haft dieselmotorer och dessa är OUMBÄRLIGA för världen. Det går inte att klara sig utan och så kommer det vara i decennier. Minst.
av William85
Som privatbilist med få mil per år skulle en bensin XC60 T3 AWD för typ 400 000kr vara en dröm. Kanske etanolkonverterad så den har låg skatt direkt.

Helst inte överdrivet komplex så när jag kört 10 000mil på 10 år har den ändå ett vettigt andrahandsvärde för nästa bilköp.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det är olika fordon som passar olika personer. Jag körde 42000 mil på 13 år med min XC70. Där passade diesel perfekt. När jag köpte den 2011 var den dessutom miljöns och världens frälsare.

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

Det ser ut som om du har materialbortfall på[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]