Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Borlin
Hej,
Får detta felmeddelande när jag försöker köra värmaren. Jag har ingen utrustning för analys men , kan jag utgå ifrån att det stora batteriet är på väg att ge upp eller kan det vara nåt annat?
IMG_20241017_063610_resized_20241017_061822775.jpg
IMG_20241017_063610_resized_20241017_061822775.jpg (200.73 KiB) Visad 3552 gånger
av III
Om du inte kört väldigt mycket korta sträckor och batteriet är mellan 3-5 år gammalt är det inte orimligt i alla fall. Är det äldre så högst troligt.
av Xanthopteryx
Bor du kring stockholmsområdet kan jag hjälpa dig att återställa batterimodulen när du byter batteri.
Jag satte in det större batteriet när jag bytte i vintras.
av least
Börja med att ladda upp ditt batteri med en bra laddare, ta beslut efter det.
Byt aldrig saker utan att veta att de faktiskt är slut/trasiga.
Användarvisningsbild
av Borlin
Xanthopteryx skrev: tor 17 okt 2024, 21:02 Bor du kring stockholmsområdet kan jag hjälpa dig att återställa batterimodulen när du byter batteri.
Jag satte in det större batteriet när jag bytte i vintras.
Jag tackar för erbjudandet men jag bor i Limhamn. Har ju försökt ladda batteriet ett par gånger men felet kommer tillbaks när värmaren gått några minuter. bilia har ett batteri på 95 Ah, är det detta du satte in?
av Xanthopteryx
Får man återkommande liknande problem så är batteriet nog att betrakta som dåligt, för bilen åtminstone. Du kan alltid spara det som reservkraft hemma. En sinusväxelriktare på ett par hundra watt och du kan köra ditt kylskåp och ladda telefon. Lär gissningsvis fungera för kylen uppåt ett dygn.

Ja den här borde det ha varit jag tog. Billigare än den lilla(!) och Bilia var billigast även jämfört med kända märkesbatterier(!).
https://www2.bilia.se/biltillbehor/rese ... _31652067/

Du skruvar bort en stödklack i botten så passar detta i.
Var lätt att byta men underlättar om man är två personer.
Enligt de instruktioner jag hade så skkulle man ladda batteriet först (använt bra laddare, typ Ctek), så det är fullt. Efter montering så nolla BMS och därefter låta bilen stå i flera timmar för att den skall känna igen det nya batteriet.
Oklart om det sista egentligen behövdes men jag lät den stå till nästa dag för jag hade inte bråttom någonstans.

Sparade över tusenlappen mot att få det lilla monterat hos verkstad. De påstod att man bara kan montera det lilla.....
av least
Det där batteriet passar i min bil enligt din länk.
Vad har du för modell av bil?
av Gelis
Så där blir min S90 T6-17också. Spelar ingen roll med nytt batteri och nollad BMS. Körs inte bilen på en vecka och korta sträckor innan detta så går batteriet ner under värmarens min parameter för batterispänning. Fast egentligen är det inget fel på batteriet ligger på ca 12,55-12,6 volt. Det här är i min värld Volvo som satt galna parametrar för att vara 110% säkra på att bilen ska starta.
Grannen har en Merca diesel -16 och den kan stå i veckor på vintern, värmaren startar utan problem.
av Xanthopteryx
V90 -18 har jag.

Tänk på, om du byter själv, att du absolut inte får låta pluskabeln komma åt karossdelar. När du tagit loss den, vira in i en strumpa eller något så den inte råkar sätta kortis.
Bortsett från den delen så var det som sagt var trivialt.
Jag satte på en ctekladdare på laddpolerna så bilen blev aldrig strömlös ens.
av dieselputte
Funkar ens CTEK utan kapacitiv last som du hade den ansluten vid bytet ? Då skall man nog ha en hederlig transformator likriktare.

Prova att få en 12V glödlampa att lysa med CTEK, den lyser inte tills du får ett batteri parallellt, så var det iaf med äldre CTEK. Har dock inte provat med den modernare jag har nu. Med andra ord, man kan inte ha CTEK som strömmatning, bara laddning då den måste kunna mäta spänning från objektet. Så det där "knepet" tror jag man kan glömma.

Kan passa på att fråga om någon har CTEKs kabel=kontakt med indikator som visar rött-orange-grönt ? Bytte batteri i min V60 i vintras hos Bilbolaget (Volvos egna AGM) , rätt omgående så visade indikatorn orange färg. Om jag kör flera mil lyser den grönt, men flera gånger i sommar har den lyst rött. Har inte haft tid att mäta, kanske man inte kan lita på indikatorn ?

Får vi felet med låg batteri spänning igen vid start av värmare kommer det reklameras. Underhållsladdar med CTEKen nu.

Förra batteriet gick iaf från grönt till rött på 10 min efter man dragit ur CTEKen. Det gamla var från november 2017.

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]