Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nordlp
Helt plötsligt idag går värmen på för fullt på höger sida. Provat ändra alla temperaturer och fläkthastigheter med eller utan AC.
Blir kokhett hur man än gör. S90 D4 2018. 14000 mil.
Skall in o läsa av koder på verkstan måndag. Ingen fellampa tänd.
av nordlp
Tack för tips. Det verkar vara spjällmotorn.
.
Var inne och läste av felkoder, och som vi misstänkte var det spjällmotorn som har kärvat ihop. Jag har hittat video på YouTube hur man demonterar handskfacket. Inte hittat nån bild exakt på var motorn sitter dock. Är det något man kan ge sig på själv eller är det risk att man förstör om man försöker?Någon som vet exakt var spjällmotorn sitter.? Hittade en bild genererar av AI men svårt att se.
Bilagor
IMG_2289.png
IMG_2289.png (5.01 MiB) Visad 1974 gånger
Jag hoppas att Volvo har löst det smidigare än på en Fiat Croma jag hade en gång i tiden. Där gav spjällmotorn också upp. Det var inga problem att hitta rätt spjällmotor på skroten. Samma motor satt också i Saab 9000. Kostade bara någon hundralapp.

Men sedan skulle den dit...

Det var det absolut jävligaste jag gjort. Hela instrumentpanelen måste lös. Den satt med fyra bultar i topredväggen. Sedan måste varenda kabelhärva lossas för att få bak instrumentbrädan så att spjällmotorn gick att byta. Jag var då fattig student med betydligt mer tid än pengar. Det var tur, för det tog en hel del tid att fixa...

Jag hoppas verkligen för TS skull att Volvo har hittat en bättre lösning.
Uppdatering
Var inne på en mindre lokal bil verkstad. Han bytte spelmotorn men det hjälpte inte. Otroligt bussigt så tog han inget betalt. På fredag blir det att lämna in den till Bilia för avancerad. Felsökning grundpris 3000 kr

Jag gillar EV9 :-) men de behåller vä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Jag får alltid brottas med Circle Ks laddare[…]

Är MAP-sensorn rengjord? Tycker i övrigt[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klima[…]