Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V90trubbel
Hej ny på det här fina forumet och tänkte bara kolla om det är någon som har svar på mitt problem som uppkom igår med min v90 cc från 2018 manuell låda som nyligen passerade 18k mil.
Märkte igår när jag körde att när jag skulle växla ner vid en rondell att växeln inte gick in som den skulle.
Och nu när jag stannade bilen och drog i växelspaken upptäckte jag att den fastnade i sidan när man drog vänster eller höger. Alltså om jag drar spaken vanligtvis till något av hållen och släpper den innan jag lagt i växeln går den ju såklart tillbaka till mitten. Men nu stannar den alltså i sidoläge mellan 1an och 2ans växel om jag drar den åt vänster.
Någon som har någon aning om vad det kan vara, är hela lådan slut tro? Är inga problem att köra med den annars och lägga i växel så länge man är noga när man växlar. Tack på förhand
av Xanthopteryx
Från växelspaken går det olika typer av länkage (armar och grejer, lite beroende på bilmodell) för att sedan nå fram till själva växellådan där en stång då ansluter till växelväljaren.
Det kan alltså vara något problem från växelspaken och hela vägen fram.

Har aldrig kikat på en manuell V90 så vet inte hur det ser ut men, kika i motorummet med lampa och se om du hittar växelväljaringången på växellådan.
Gör du det, be någon veva runt med spaken till olika lägen och se hur det beter sig.
Känns det glappigt?
Rör sig något konstigt?
Och så vidare.

Sedan ta det därifrån.
Kan behövas vidare undersökning under bilen också för att följa länkagen närmre spaken.
Senast redigerad av 1 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gånger.
av V90trubbel
Tack så mycket för snabbt svar. Måste nog helt enkelt bege mig till ett ställe där man har bilhiss för vidare undersökning. Återkommer när jag provat det du säger, kan dröja ett par dagar. Är ingen mekarexpert själv så är nog hög risk att det slutar på verkstad till sist. Men tänkte ge det ett försök. Tack
av III
Vet inte hur det ser ut på den modellen men förr så kunde man se länkaget uppifrån motorrummet. Ev ta bort luftfilterbehållaren.jag hade en trilskades växellåda, det löste sig med rejält med olja runt omkring vajrar och länkage.
Användarvisningsbild
av apersson850
Senaste manuella Volvo jag hade var en 850 (växellåda M56H). Där gick växelföringen med vajrar, en för fram-bak och en för vänster-höger på spaken, fram till växellådan. De gick in ovanpå växellådan.
MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från a[…]

@fjohan82 , Ja men pärlemovit hade kanske go[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humör[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp […]