Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har tröttnat på att bromsoket/kolven låser fast bromsarna vänster bak på bilen. Så nu tror jag att jag ska beställa nytt komplett ok vänster bak.
Alternativt köper jag kolven enbart, men oroad att det inte räcker.

Hur som helst. På nuvarande ok står set art nr 31400430 i gjutjärnet och 31445587 bak på plasten på elmotorn till handbromsen.

Men på t ex. Skruvat.se hittar jag inga ok alls för bakaxel och på autodoc får jag flera träffar på bakaxeln när jag söker på mitt reg nummer, men ingen har något av artikelnumren som står på mitt nuvarande ok (ovan)

Vet inte om jag det är något "komplett-art nummer" som står på autodoc som jag inte hittar på mitt ok.
Dom har t.ex. ett A.B.S. art nr 432111 men det står att oket motsvarar oem 36003032.

Någon som kan bekräfta eller hjälpa mig hitta rätt ok för vänster bak motsvarande oem?
Hej!
Tyvärr vägrar Bilia/Volvo att lämna ut artikelnummer. Jag ringde för att fråga både pris his Bilia/Volvo (vilket var 4698kr minus återbetalning för gammalt ok 1350kr, så 3348kr totalt
Men artikelnumret på den artikeln vägrade dom lämna ut via telefon. Däremot kunde jag köpa artikeln och då stod det på kvittot vilket artikelnummer...
Sjukt dålig kundservice. Dom är så rädda för extern konkurrens att dom inte ens kan lämna ut artikelnummer på delar till min egna bil.
Vill bara dubbelkolla att jag har "rätt" bil/modell: XC90 D5 AWD 2015-2016 224hk.
Om jag kollar meca's onlineshop/katalog så har du bara en sorts på trodo.se: https://www.trodo.se/bromsok-298/bakaxe ... -69670-cid ATE(märkes bromsok). meca's onlineshop står det märket: budweg(kostar då nästan 5000kr): https://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Br ... yType_ID=1

men hör med trodo.se via mail/chat/telefon och så frågar du dom vad för bromsok som passar din bil.

fast samtidigt tycker jag priset hos bilia var ganska bra, du slipper tänka/fundera på artikelnummer men det är jag det

Du vill ju liksom ha nytt om jag förstår dig rätt och slippa all strul som du haft dom kommande (x)år.
Tack för all info och tips att kolla med trodo.
Kan tillägga att istället för att ringa bilia ringde jag volvo cars kundservice i Göteborg istället. Här var man betydligt mer service-minded och jag fick ut artikelnumret 36003032 för min bil. :-)

Jag kanske blir tvungen att köpa från bilia eftersom det verkar vara slut i lager på många andra ställen.
Bilias pris var helt okay, men jag tror att elmotorn inte ingick/behöver flyttas från gamla oket, samt att jag är rädd för att det saknas färdigmonterad kolv också. Såg att det fanns bra deals på autodoc inkl. Både motor och kolv, men det var slut i lager.
Jag har köpt ett ok till min XC70. Oket var komplett med kolv och nya skruvar till hållaren (får man förstås inte till ett begagnat) men parkeringsbromsmotorn ingick inte. Nu tar jag bort min och inspekterar två gånger om året så den var lätt att flytta. På bilar där motorn aldrig lossats är det inte ovanligt att man får skära av skruvarna för att få loss den.
Uppdatering
Nu har jag hittat ATE ok som är renoverade komplett med elmotor och kolv.
Däremot verkar det finnas 2 varianter även om nåda dyker upp på mitt reg nr. Det verkar vara varianter före och efter VIN 50216.

Dessa varianter har jag kollat på:
https://www.trodo.se/bromsok-ate-24-6242-7013-5
https://www.trodo.se/bromsok-ate-24-6242-7045-5

Är det endast dom 6 sista som är VIN? Mitt VIN slutar på ...BCG1003762. Betyder det VIN 003762 att jag då är tvingad att köpa första varianten ovan? Dvs artikel som slutar på 7045-5 för både 17" 18" kommer inte passa utan jag ska köpa art 7013-5 som är tidiga serienummer på modellen?
Jag har en first edition XC90.
MarcusW skrev: ons 04 sep 2024, 19:31
Jag tycker du pratar med Trodo supporten via telefon eller chatt så kan dom kolla upp det vilken som "skall passa". Du har även en bra return-policy från trodo. "om du nu skulle köpa båda" och du öppnar en av dom; har du rätt att returnera den oöppnade inom 365dagar.
MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från a[…]

@fjohan82 , Ja men pärlemovit hade kanske go[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humör[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp […]