Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1586933
Nåja, terräng är förstås inte riktigt meningen att man ska köra i, men det räckte att det var rejält ojämnt för att jag skulle börja fundera.
Min XC90 har drive mode omkopplare i mittkonsolen. Det innebär att om jag väljer Off road för att få bland annat autobroms och lugn gasrespons, då går också fjädringen i topp. I och med att allt händer samtidigt går det inte att få fjädringen att stanna på komforthöjd och ändå ha "elektronisk lågväxel", så att säga.

Markfrigången ökar och det är förstås bra, särskilt om det finns sten (har inte fått dit plåten under motorn än), men det verkar som att bilen i stort sett pumpar luftfjädringen allt vad den orkar. Något som gör fjädringen väldigt hård. Jag provade sedan på ett ställe nära där jag bor där det finns en ränna som lätt avslöjar om fyrhjulsdrift och differentialbroms på tvären fungerar som de ska. Kör jag ner hjulen på ena sidan i rännan och sen kör fram så framhjulet klättrar upp ur rännan står våra XC70 fortfarande med fyra hjul på marken, varav ett bakhjul då nere i rännan.
Gör jag samma sak med XC90 i Off road står den bara på tre hjul. Framhjulet diagonalt mot bakhjulet i rännan var uppe i luften.

Nu gick den tämligen obekymrat vidare ändå, så differentialbromsningen i axlarna fungerar uppenbarligen, men en grundläggande förutsättning för att man ska komma fram där det är ojämnt är att hjulen står på marken. Uppe i luften driver det dåligt.

Hur brukar ni göra, om det finns någon här som behöver köra vid sidan om vägarna ibland? Hissar ni upp bilen utanför vägen eller ej?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1587130
Jag körde förbi samma plats igen, så den här gången kom jag mig för att själv prova att köra bilen på samma ställe men med fjädringen i läge Comfort i stället. Då bar den sig åt precis som våra XC70, alltså stod på att fyra hjulen. Stående där skiftade jag över till Off road. Då lyfte bilen lite och ena framhjulet började snurra runt, för det gick i luften.
Om jag släppte parkeringsbromsen i läge Comfort (med växelväljaren i D) stod bilen stilla. I läge Off road rullade den baklänges tills framhjulet som var i luften nådde ner till marken igen.

Efter detta experiment känns det tämligen uppenbart att Off road ska användas om man verkligen behöver markfrigången/HDC/försiktigt gaspådrag och/eller marken är tämligen plan, men om det finns rejäla ojämnheter kan det vara bättre att hålla sig till Comfort och ta nytta av den längre fjädringsvägen. Hjul som inte står på marken driver dåligt.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1589802
Efter att återigen varit ute där det är rejält ojämnt, och dessutom kraftigt uppför, kan jag i alla fall konstatera att XC90 har effektivt verkande differentialbromsning på tvären. Där har jag upplevt att det krävts mer gasande på tidigare Volvo jag haft med den funktionen (TRACS) för att det skulle hända något. Här räckte det med ett ganska moderat gaspådrag för att den skulle ta sig vidare på de hjul som hade bra markkontakt.
Krafsade ihärdigt där bak gjorde den, så fyrhjulsdriften fungerar i alla fall!
MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från a[…]

@fjohan82 , Ja men pärlemovit hade kanske go[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humör[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp […]