Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej,

Drive mode hjulet på min V90 tidig 21 kärvar. Går trögt eller inte alls att rulla nedåt. Uppåt brukar fungera ok men kärvar liite också.

Någon som har koll om detta är ett vanligt fel och vad man kan prova att göra?
Är knappen enkel att ta loss och kontrollera visuellt?

Tack.

Skickat från min CPH2581 via Tapatalk

IMG20240814152615.jpg
Senast redigerad av 2 timebandit, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av apersson850
En mekaniker jag pratade med en gång sa att det hälls ut en hel del från mugghållarna, som sen kan leta sig ner i både det ena och det andra. Har du fått läsk i hjulet kan det vara något sådant.
Har du haft bilen sen den var ny vet du nog om någon sådan olycka inträffat.
av timebandit
apersson850 skrev:En mekaniker jag pratade med en gång sa att det hälls ut en hel del från mugghållarna, som sen kan leta sig ner i både det ena och det andra. Har du fått läsk i hjulet kan det vara något sådant.
Har du haft bilen sen den var ny vet du nog om någon sådan olycka inträffat.
Så hade det kunnat vara ja. Haft haft bilen sedan den var ny och vi dricker inte läsk i bilen BildBildBild

Hoppas någon vet hur man kan ta loss den och inspektera.

av 246
Dessvärre vill jag minnas att det är rätt stor operation att komma åt hjulet. Tror mittkonsolen måste "upp"..men hoppas jag minns fel. Kanske lite sand eller liknande råkat komma ner där, så ta dammsugare på låg effekt, rör försiktigt på vredet och försök den vägen..kan vara en lösning med lite tur.
Det jag vet till 100% och gäller alla som läser detta. För allt i världen..spill inget i mugghållarna, dom är absolut inte vattentäta. Volvo har fått mycket skäll över den konstruktionen. Finns mycket elektronik där under och det blir väldigt dyrt för ägaren.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, hela mittkonsolen är full med elektronikburkar, mer eller mindre. Går det inte rakt ner utan framåt (bromsning) hamnar drickat i kommunikationscentralen.
av timebandit
Får fråga min pst vid nästa service om det.
Känns nästan som att det uppstått efter att bilen stått väldigt varmt men osäker.
Skall prova dammsuga försiktigt och även prova blåsa lite försiktigt om det är smuts som gör att det kärvar.

av least
Annars kan du prova att försiktigt droppa ner lite ipa i mekanismen samtidigt som du "masserar" hjulet.
Då bör smutsen eller sockret lösas upp.
av timebandit
least skrev:Annars kan du prova att försiktigt droppa ner lite ipa i mekanismen samtidigt som du "masserar" hjulet.
Då bör smutsen eller sockret lösas upp.
Tack för tipset! Det borde absolut kunna fungera :)

Inte kört med dubbat på flera &arin[…]

Hej Fick du nån lösning på probl[…]

Hej, skulle ur garaget idag och klantig som man &a[…]

Tror du hamnar i samma fälla som mig med DLS-[…]