Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har i dagsläget en Tesla Model Y (-21) som jag planerar byta ut till årsskiftet. Delar på en bil i hushållet. Vi är sugna på köp av begagnad Rechargevariant av antingen V90, XC60 eller XC90, då vi klarar 90% av vår vardagskörning på ca 4-5 mil och åker några gånger per år på långresa norröver och då tröttnat på laddstopp. Även komforten i Teslan (ffa baksätet) är sämre än när vi jämför med Volvomodeller vi åkt med som passagerare. Vi planerar för ett andra barn och utrymme är således viktigt, samtidigt som vi gillar att sitta högre upp. Möjlighet till fyrhjulsdrift är ett krav. V90CC med Recharge hade således varit toppen men den finns som bekant inte, och MB E-klass All-terrain av nyare variant är för dyr helt enkelt.

När jag gjort eftersökningar har jag förstått att det kom en bättre elmotor på de som byggdes 2022 och framåt. Således är främst 2023 och uppåt intressant (tror vi). Frågor:
1) Hur stor skillnad är det på eldriften på en säg MY2021 och MY2023? (förutom att man kommer ett par mil längre i teorin).
2) V90 - finns det fallgropar att se efter om vi går på en modell innan MY2022? Är det värt de extra 50-100k för en MY 2023? Räcker utrustningsnivå plus, eller satsa på ultimate/motsvarande? (tänker på ett spekulativt andrahandsvärde om 5 år).
3) XC60 - hur upplevs det med barnvagn och så i? Trångt, går det ihop? Hade egentligen varit den bästa kompromissen men vi är rädda för att baggaget inte räcker till.
4) XC90 - inns det fallgropar att se efter om vi går på en modell innan MY2022? (budgeten sprängs nog av en nyare modell mtp dagens priser).

Allmänna köpråd kring modellerna är också tacksamma!

Mvh Hakke13
Du ska söka efter MY2022 eller senare. För att veta om det är den senare elmotorn kan du kolla lite olika saker:
-Att den är tillverkad efter nov 2021. (tror jag)
-Att den har över 456hk. Den tidiga hade "bara" 392hk.
-Att den har 18,8 kWh. Den tidigare hade bara 11,6 kWh.
-Att effekten är 107 kW. Den tidigare hade bara 65 kW.
Även jag hade gärna haft en uppladdningsbar V90CC. Nu fick det bli bensin istället.
I familjen finns även en XC60. Min bror som är nästan 2m lång och har barn i bakåtvänd stol föredrar faktiskt suven. Obegripligt tycker jag men han menar att i V90 måste han ha stolen i botten för att få plats bra. Även att luftfjädringen i XC60 gör färden bekvämare.
En vanlig barnvagn går utan problem in bak i Xc60 men visst är det liiite trängre. Största skillnaden utrymmesmässigt tycker jag istället är baksätet som är bekvämare i V90.
Vi valde en V90 pga bagaget - har en hund som tar hälften av utrymmet. Bagaget i V90 är bättre än det i XC60 (utan att för den skull vara bra). Hade det inte varit för hunden hade jag utan tvekan köpt en XC60. Eller en XC90 om jag hade haft råd. Snyggare och en skönare ride.

Angående räckvidden är det inte bara i teorin som man kommer längre på MY 2022 late och framåt, utan även i praktiken. Jag kommer runt sju mil nu på sommaren vid lagom försiktig körning, det klarar man de flesta vardagsbestyren med.

Utrustningsnivå Plus räcker gott och väl tycker jag. Jag har en R-design som väl ungefär motsvarar Ultimate, men panoramatak och head up display klarar man sig utan.
Mitt råd är att provpacka den tilltänkta bilen och se så att ni får plats med allt ni vill ha med. Ett tomt bagage ser större ut än vad det faktiskt är.

Jag bytte från en V70 till en V90CC och trodde att bagaget skulle räcka... det gjorde det inte. Jag var i princip irriterad varje gång jag öppnade bagageluckan :-D Egentligen inte för att bagageutrymmet är så dåligt på V90 utan för att det faktiskt är så mycket sämre än i en V70. Varför gör man en ny, stor, bil som är sämre än föregångaren?

Så jag gav upp och bytte till en XC90 =)

Men visst, om man bara behöver ett stort bagageutrymme ett par gånger per år så kan man ju komplettera med en taxbok.
Stort tack allesammans för värdefull feedback! Vi får helt enkelt provköra på närmsta Volvohandlare. Det ska gå in en dubbelvagn i bakluckan året runt så att säga - får investera i skidbox till fjällresorna.

Finns det några kända problem med den nya drivlinan, något som skall beaktas särskilt vid begagnatköp av V90/XC60/XC90 MY 2022-2023? Kollar på bilar upp till 6000 mil av gammal vana. När jag kollar runt på andra trådar här och Facebook verkar folk vara generellt nöjda med sina nyare Volvobilar!
Jag valde en gång i tiden XC70 före XC60 (för litet bagage) och XC90 (för gammalmodig - då fanns bara första modellen).
Nu har jag sålt XC70:n då det råkade dyka upp en begagnad XC90 (senaste generationen) framför näsan på mig. Ändå går inte campingbordet in på tvären i XC90. Det gjorde det i XC70.
Jag har haft en XC60 T8 i fyra år och efter den min nuvarande XC60 T6 Recharge Plus Dark som jag haft i 1,5 år. Det är en 2023 modell och jag är väldigt nöjd. T8:an var lite snabbare om man drog på fullgas ( kan också sakna ljudet av kompressorn i den 😁), men i alla andra lägen så är den nyare T6:an bättre.
Längre räckvidd, på sommaren upp mot 80 km, rekordet är 87 km.
Den är betydligt starkare på El då den har om jag minns rätt 145 hk mot tidigare 87

Google systemet var buggigt i början men har nu blivit betydligt bättre med uppgraderingar som har kunnat göras direkt till bilen utan att uppsöka verkstad dvs sk OTA.

Jag hade tur att få en 2023 med bensinvärmare då det inte fanns komponenter till elvärmare. De bilar som byggdes med elvärmare behöver man ju hålla koll så att det finns el kvar i batteriet om man vill värma/kyla bilen.
Det ger ju samtidigt mindre räckvidd på el om man ska värma upp bilen först med elvärmare.

Lycka till med ditt val o köp // Henrik
Tack för alla svar! Vi har nu landat i att det troligtvis blir en V90 recharge T6 R-design II eller Ultimate. Hur stor skillnad gör aktivt chassi/luftfjädringen? Några andra köpråd gällande MY 2022-2024?
Svårlösta vibrationer

Har någon av firmorna gjort Road Force balan[…]

Lövets XC70 -05 - fälgbyte

Snyggt! Jag lägger gärna pengar på[…]

Främre avgasrör

Katalysator (svensksåld bilar) blev till&ari[…]

Lättast är väl att mäta gä[…]