Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ca1p3
Hejsan ny på forumet och rätt nu när det kommer till Volvo.
Har blivit sugen på att skaffa en v90 d4 då jag planerar att köpa husvagn och hört att detta är en väldigt bra bil till husvagn.
Undrar lite om miltalen på v90 bor i Skåne och dem flesta bilarna här nere har rullat runt 20-25k mil är det ändå lugnt att köpa en v90 för 200k om den rullat så långt ?
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Ca1p3, Ja alternativet är väl att lägga till 100k om de ska ha rullat 10 000 mil mindre eller så, tyvärr. Min XC60 2014 slår om till 20 000 i år och har aldrig ägt en bil till de miltalen eller heller haft en bil som fungerat så passa felfritt och ser nära på ut som hälften av milen med mera så hittar du ett fint exemplar så. Sen vill man ha garantier och Konsumentköplagen får man nog gå ner lite i mil och upp lite i pris
Användarvisningsbild
av bem
Om du tycker möjlighet ha en maskinskadeförsäkring är tryggt kan inte bilen ha gått för långt. Rätt mycket täcks i en maskinskadeförsäkring. Men visst går det leva utan sådan men det kan bli rejält dyrt i vissa fall få lagat utan sådan. Jag har kört Volvo sen 1979 (med några ”snesteg” med annat fabrikat) och har aldrig under mina år behövt ta maskinskadeförsäkringen i anspråk så… men bilarna var inte riktigt så komplicerade förr, min nuvarande V90 laddhybrid (MY22) skulle jag nog inte vilja ha och köra med utan maskinskadeförsäkring. För mycket som potentiellt kan strula anser jag, förbränningsmotorbil och elbil.
av Ca1p3
Hejsan tack för svaren kan tyvärr inte gå upp i pris,
Men om man nu skulle köpa en v90 som rullat låt oss säga 23k mil från ett företag vad är det man ska vara extra uppmärksam på då ?
Vad är viktigt att ska vara bytt och när ?
Tänker på kamrem och liknande dyra kostnader.
Mvh
av least
En tanke, maskinskadeförsäkringen gäller maximalt i 20.000 mil/10 år med Volvia som försäkringsbolag.

Och om du tänker dig att du som mest kan lägga 200.000 kr på bilköpet, så blir det en bil som saknar maskinskademoment.
Har du då har lagt alla dina pengar på bilköpet, så blir det svårt att betala för allvarliga fel på bilen.

Jag tycker att du ska leta efter en bil med lägre mil, och kanske enklare utrustning för att komma ner i pris.
Då har du en bil som du kan få lagad på din försäkring ifall den går sönder.

Exempelvis en "Volvo V90 D3 150Hk Geartronic Business / Navigation, 15300 mil, för annonserat 199 900 kr":
https://www.blocket.se/annons/1001353873
av Ca1p3
Men hur står sig en d3 mot en d4 när det kommer till att dra en husvagn på 1600kg

Vad sjutton heter tvärbalken som sitter strax[…]

Det är inte så att du har blinkers som […]

, så jag kan dra 300 kg mer jämf&oum[…]

S80 -99 styrservo

Nej det ska inte vara så, det som lossnat sk[…]