Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tiven
Hej! Jag har ett väldigt störande problem gällande min v90 d4 från 2020..

Den är tungstyrd i lägre och högre hastigheter. jag har ändrat styrmotståndet i displayen och visst blir det skillnad men den är fortfarande tung.

Komplett styrväxel är bytt
Sommar/vinterdäck ingen skillnad

Någon som har varit med om samma problem?

Har provkört några v90 från 2018 men dom har varit lätta i styrningen.

Bilen har gått 11000mil.
av least
Läs ut felkoder. Kolla att den elektriska styrservon faktiskt fungerar, dvs att den har spänning.'
Om det är en verkstad som bytt styrväxeln, så har de ansvar för att deras arbete faktiskt leder till en förbättring av det rapporterade felet.
av Tiven
Var inne på verkstaden och där koppla dom upp bilen till datorn och kollade efter strömbortfall men det såg bra ut.

Jag funderar på om det kan vara någon styrenhet som har fått sig en bugg, för om jag utgår från komfort-läget då är den riktigt seg att styra
låg som hög hastighet,

ändrar jag till inviduella-läget med lätt styrning då blir den lättare.

En annan v90 jag jämförde med där var det ingen skillnad i styrning på komfort och lätta läget på styrning.
Användarvisningsbild
av apersson850
I min XC90 är inställningen för styrning i läget Comfort just lätt.

Den har dock inga problem med servohjälpen. Den går att fingerstyra i alla lägen.
av Tiven
Ja precis komfort läget ska ju vara med den lättstyrda känslan.

Jag är Avis på dig, jag har inte finger servo..
av Keepan1
Jag har liknande frågeställning som dig på min D4 MY17 men den har ingen möjlighet att välja rattmotstånd i infotainmentsystemet.

Någon som vet om man kan be en verkstad ändra motståndet i VOCOM?
Användarvisningsbild
av apersson850
I min XC90 väljer man rattmotstånd genom att välja olika körprogram med rullen bakom startvredet. Finns inget förkomponerat program som passar kan man tillverka ett eget. Då finns det tre olika rattmotstånd att välja mellan.
På min gamla XC70 fick man gå in i ett menyalternativ och ändra rattmotståndet separat.
Stolsvärme

Funderar på att byta värmeslingan i sit[…]

Gör det enkelt för dig....tanka, nollst&[…]

Har du mätt bränsletrycket? Kan ju vara […]

Exide datum kod

Ja höljet kan ju vara gjort tidigare, event[…]