Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoS90T5
Nygammal på sidan så fick skapa en ny profil

Har en S90 T5 17`som jag köpte för drygt 1 år sedan och än så länge rullar den på trots sina dryga 18.000 mil, har servat 1 gång och bytt en drivaxel som plötsligt och utan förvarning gick av i yttre leden.

Det finns lite som strular, bakluckan ska öppnas helt från stängd läge, men det gör den inte, stänga går bra men öppna sig vill den då inte, är det elmotorer som styr den?

Automatisk avstängning av motor vid feks. stopp i trafiken, trafikljus osv, denna funktionen funkar då och då, stänger jag av den så är den åter aktiverad så fort jag stängt av bilen, feks. varit och handlat. Är det mjukvaroproblem som ställer till det?

Fundering även kring dom adaptiva kurvljusen, finns det på något sätt nått man kan göra för att få dom ljusa som "vanliga" dimljus? var egentligen bara en fundering jag hade då jag tror det vore snyggt.

Jag tycker det är ett ganska hårt motorljud från kall till full driftstemp, märkte samma sak på en hyrbil jag hade för ett par år sedan, en V60 T5 med 3000 mil på mätaren, samma sak där. Är det fler som märkt samma sak? är det normalt på dessa 4 cyl. motorerna? (nej, jag är inte bekant med dom, än)

I övrigt en riktigt pigg bil som är underbar att köra långkörning i.
av Truckdoktor
Hej. Har en V90 T5 från 17 med.

Start/Stopp går ej att avaktivera komplett. Den funktionen kommer återaktiveras vid varje motorstart när du startar bilen. Är ett lagkrav att den inte går att avaktivera helt. Så du måste trycka på knapp vare gång du kliver in i bilen.

En kall motor går alltid lite orent då förbränning i cylindrarna inte är helt optimerad än. Min går igentligen helt ok kall med, bara lite småryckig då. Inget som jag som fordonstekniner tycker är något problem.

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk

av Gelis
Har en S90 T6 AWD -17 10500 mil, ägt den i 3 år
Den har också ett ganska rått motorljud
Ibland lite tråkig precis i början när den är kall.
Finns lite små irriterande el-fel som kommer och går. Blinkersen kan sluta fungera, dimljusen aktiveras av sig själva, ledlampsvarningen tänds. Dessa fel inträffar inte så ofta men dom finns där.
Säkert blinkersspaken som börjar säga upp sig.
Lite högt vägljud på grövre asfalt .
av Xanthopteryx
Start stopp: Som det sägs så är den certifierad med systemet på så därav att den slår på. Om systemet fungerar sällan är det något av batterierna som börjar bli trött, eller båda. Du borde ha ett stort bak och ett litet fram.

Bagageluckan: Menar du att den inte öppnas helt utan stannar en bit upp eller inte alls? (bara låser upp och hoppar till lite)

Blinkerspak: Ett känt fel som rättades till typ under 2018 har jag för mig, kanske kring hösten? Nya spakstället har ett annat nummer än det gamla. Jag har bytt mitt spakställ (gick på garanti/goodwill typ) då den fick helt spel och allt blev, obra. =) När den börjar ge upp helt kan du riskera att allt kring ratten slutar funka, förutom ratten då.
Inga knappar, ingen farthållare, ingen torkare, ingen blinker, ingenting. Och eventuellt en drös plingande och error i skärmen.
Bytet går snabbt att göra men krockkudde är inblandad så jag skulle lämna in för detta om man inte är helt hundra på det och sedan finns risken att den måste programmeras in.
Kostnad? Ingen aning, men OM du byter vore det intressant att få se hur den ser ut inuti och vad som felas. Jag fick tyvärr inte ta med mig min hem då det var Volvo som stod för fiolerna och de kanske ville ha tillbaka delen.
av VolvoS90T5
Problemet med bakluckan är att den inte orkar öppna, bara rycker till lite sen får man hjälpa till med handen. Fast IBLAND går den hela vägen upp.

Start/stopp funktionen fungerar då troligen som den ska, visste inte att det var lagkrav på detta, återakiveras NÄSTAN varje gång jag valt ur den, någon enstaka gång inte, men som oftast vid varje start om jag har stått parkerat.

Ser att en del haft problem med att öppna dörrar vintertid dessutom, så var det för mig i vintras, vänster bakdörr strulade rejält vid -grader, kanske något man skulle fråga om på Volvo?
av Xanthopteryx
Bagagelucka: Låter som att det är bekymmer med en eller två motorer. GIssningsvis blir det byte som gäller.

Dörrar: Känt problem som vissa drabbas av. Det kommer in fukt i låskistorna. Du kan själv byta dessa men det är jäv--t trångt. VIssa har lyckats att komma åt med rengöringsspray och smörjmedel för att smörja upp och därmed driva ur fukten. Men annars byte. Finns någon lösning med bland annat en gummihätta som sätts på som skydd.
Jag har fått bak bytt på vår, på garanti. Ingen aning om kostnad men inte gratis i allafall. :-p
av RocDoc
Ang.baklucka så fick jag spänna fjädrarna som satt i "lösaste läget,sedan blev det "premium" :-)
Lätt åtgärdat själv,sitter bakom sidoklädseln i bagaget.

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på d[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]

En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]