Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ozzmaniac
#1580733
Hej alla forummedlemmar,

Nybliven ägare till XC90 (hämtade ut den för 6v sen), T8, Ultra edition och har valt till all extrautrustning som fanns tillgänglig. Har alltid kört BMW tidigare och måste säga att det är stor skillnad - tyvärr inte mkt positivt. Lite reflektioner:

- Bilen blev tvungen att åka in på verkstaden efter 3 veckor. Mjukvarufel (larmade om drivsystem, tpms etc ). Gick endast att köra max 42 km/tim). Samtidigt så hade en del ”clips” gått sönder till mina running boards. Bärgaren fick hämta bilen…
- Efter 5 veckor så får touchskärmen ngt spel och den börjar flimra ngt fruktansvärt. Kändes som att bilen hade fått ett epilepsianfall. Den fick stå över natten och nästa dag så var allt ”ok”.
- Volvo appen är ett skämt. Hur man nu väljer att släppa en sådan usel app till slutkonsumenter, är bara pinsamt och inget annat än underbetyg
- Tillval…Volvo anser sig vara ett premiummärke - varför finns inte ex ”soft close” som tillval!!?! Speciellt på en bil som XC90. Underkänt!!!
- Farthållaren lever sitt eget liv. Ställer jag in den på 110 så pendlar den mellan 107-113 om det är uppförsbacke eller nerförsbacke. BMW respekterade hastigheten till 100% och höll sig till det.
- Man kan inte skicka en destination via volvo appen. Varför det?!?! Detta är ju basic basic
- Reseloggning. Vill helst inte prata om appen, Volvoportalen och hur uselt allt fungerar. Som sagt, varför släppa ngt så uselt till slutkonsumenter?!?

Är Volvo verkligen premium? Är jag kanske för kräsen? Oavsett vad, man ska komma ihåg att denna bil har ett listpris på nästan 1,1 milj. Har man inte rätt att ställa höga krav?

Har haft bilen i ganska så exakt 6v men har redan nu ångrat mig att jag lämnade BMW för Volvo. Frun tjatade om en XC90 samt att BMW X7an inte finns som plug in. Vad har ni för erfarenhet av Volvo och dess ”premiumkänsla”? Är inte ute efter att kritisera Volvo och säga att allt är skit men jag hade rätt höga förväntningar när vi köpta denna bil…
av 73k
#1580747
Volvo kändes mer premium nånstans från och med senare halvan av förra decenniet och fram till dess slut.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1580753
PREMIUM ,nej det är det inte på långa vägar om man försöker vara objektiv,det är längesedan man kände att det var kvalitet i Volvo bilar . Efter att profit hungriga ägare tagit över så har det bara gått utför .Så efter ett tiotal nya Volvo så är det slut för min del
av least
#1580755
Bara att lämna tillbaka och köpa bilen du vill ha.
Behöver inte vara svårare än så, men det låter som att du inte fick provköra modellen innan köpet?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1580756
Jag bytte nu från en väl använd XC70 till en inte lika använd XC90. Bara där kan jag konstatera att det är en del saker som blivit sämre mellan de modellerna och det är tämligen uppenbart att det är för att spara pengar i tillverkningen.
Sen finns det en hel del nytt som inte fanns till den gamle, det gör det.
Dock har denna begagnade bil fungerat den månad jag har haft den. Har bytt vindrutan, men jag tog över den med ett stenskott i, så det är inget att säga om. Stenskott kan alla få.
av Ozzmaniac
#1580757
Tack för alla svar!

Jag provkörde en XC90 innan köp men tyckte den var helt ok. Var en variant som inte var lika väl utrustad som min så för min maxade variant - där var förväntningarna väldigt höga. Missförstå mig inte, det är absolut inget fel på Volvo när det gäller körkänslan men det är allt runtomkring. Appen, att saker går sönder efter så pass kort tid, etc. Barnen och frun älskar bilen (tycker mer om Volvo än BMW) men för min del, de där sista 5-10% saknas för att verkligen kalla Volvo för premium.

Vad som har slagit mig den sista veckan, om det är fel på bilen efter ett par veckor, hur mkt fel kan jag förvänta mig efter att garantin har gått ut?!? Som en viss person skrev på den här tråden, premium avspeglas endast på priset - knappast på kvaliteten.

Antar att jag får stå ut med XC90n ett tag till och se vad som händer. Dock är besvikelsen hög…

Andra som köpt nya bilar, och haft strul efter ett par veckor?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1580758
Man ska ju även ha i åtanke att XC90 lanserades som MY16 och utvecklades åren innan detta, så det är knappast en modern bil i grunden.

Exempelvis BMW X7 och BMW XM (den senare är laddhybrid med V8) är helt andra och betydligt mer moderna bilar.
av Ozzmaniac
#1580759
Fjohan82 - absolut är det så. Det som retar gallfeber på mig är att behöva lämna in en 3 veckor gammal bil till verkstaden, pga mjukvarufel! Grabbarna på verkstaden nämnde att det har varit alldeles för mkt bilar på sistone som kommit in med samma del. Mkt uppretade kunder, sa de…
av Xanthopteryx
#1580761
Att farthållaren slaviskt på siffran håller sig till hastigheten är urbota korkat.
Ger påtagligt ökad förbrukning och sliter mer på bromsarna.
Att ha lite svaj är smartare och är precis så som människor kör.
Man sparar bränsle och bromsar.

Apropå Premium.
Vad är det ens?
En kollega till mig gillar BMW.
Otaliga gånger har hans olika bilar varit inne på verkstad för diverse strul. Till exempel.

Skicka destination till bilen via appen kan jag göra på vår sensus-V90.
Aldrig förstått vitsen med den funktionen.

Att råka ut för att saker felar på en ny bil händer tyvärr. Hos alla märken. Om du nu köpt en ny BMW och den bråkat första veckan, hade du då klagat på att det inte är premium?

Apropå frågor som "Varför finns inte softclose" till exempel.
Varför har inte BMW en radar som aldrig blir blockerad av snö och slask? Likt jag har på vår V90.
Tycker det var korkat av Volvo att gå tillbaka till den dåliga lösningen som alla andra tillverkare har i dag. Där radarn kan bli blockerad.

Sedan kan man fundera på:
Varför provkörde du inte bilmodellen ordentligt först?
Varför testade du inte appen ordentligt först (via någon bilfirma)?
Du visste om att tillvalet mjukstängning inte finns så, du kunde låtit bli att köpa bilen då om det var så viktigt.
Punkt 1 och 2 är det enda som du faktiskt inte hade möjlighet att kontrollera innan köp.
Elpriset

https://www.tn.se/naringsliv/38689/forslaget-nu-[…]

Bilen är ju sex år gammal. Ibland &au[…]

Hej, Jag har en S60, 2001 som har gått lite[…]

Detta är din tredje trådstart i samma &[…]