Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1580163
BÖrjar luta åt att kika på nya skivor och belägg runtom. Gått över 10.000 mil.
Fick tips om att ta belagda då det kan minska risken för rost på ej slitytor.

Men, vilket märke på skivor?
Märke på belägg?
Hålat eller ohålat?
Hur vet jag att det kommer att passa?
Pris inte så vikigt men vill inte ha onödigt bra grejer (typ för racing eller sådant - kör aldrig så)

V90-18 D4 AWD 17" från fabrik. Hämtad ny kring september 2017.

Något annat att tänka på?
Parkeringsbroms bak löser jag med dator jag har.
Förslag på verktyg för kolvarna? (rimligt pris tack)
Är det lätt för övrigt? (förutom då att varenda j--a skruv lär vara fastrostad såklart)
Har bara bytt klossar och ok bak på mazda förut.
av III
#1580176
Jag bytte bak på min V60 för någon månad sedan, valde både skivor och belägg från ate, belagda.
Kan du backa p-bromsen med dator är det enkelt både fram och bak. Glidbultarna rengör du och fettar in med silikonfett. Beläggens anläggningsytor med kopparpasta, grafitfett, keramisk pasta. Olika skolor, jag använder kopparpasta.
Glidbultarna kräver en hylsa, 7 mm insex, i övrigt inga udda verktyg, kolvarna kan du pressa tillbaka med en stor polygrip eller rörtång.
När jag jämförde blev det billigast köpa på trodo.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1580182
Jag har belagda skivor både fram och bak från Brembo på min V60 MY17, de fram är hålade.
Hålade är möjligen lite överkurs men så fick det bli när dessa byttes hösten -21. Jag upplever dock att de inte blir riktigt lika varma när man kör 200-250km/h, möjligen att de avleder värmen bättre vid upprepade hårda inbromsningar.
Beläggen fram är också Brembo men de bak fick bytas lite hastigt på verkstan efter att överraskande nog ha blivit nedslitna tidigare än beräknat.
Skivorna fram och beläggen fram/bak som jag bytte -21 är så kallade Xtra.

Hur länge beläggningen på skivorna ska hålla har jag ingen aning om.
Detta köpte jag inför bytet:
.
Bromsar.jpg
Bromsar.jpg (96.78 KiB) Visad 1154 gånger
av KalleJ
#1580191
Keramiska belägg. Se ADAC testet ovanför, de vann.
Dammar mindre (synligt) och håller lite längre.

Funkar dok på alla vanliga skivor behöver inte vara ATE skivor.
av UnleashFusion
#1580197
Xanthopteryx skrev: sön 02 jun 2024, 14:14 Om vi tar exempelvis ATE.
Här finns två olika varianter.
Vad är skillnaden?
Förutom priset...

https://www.trodo.se/bromsbelagg/ate--f ... -86686-cid
den mörkblåa/blåa är vanliga belägg, turkos/ljusblå keramik. (kör själva på keramik och funkar väldigt bra). Sen hade vi någon på forumet som tyckte dom var dåliga. så..
av KalleJ
#1580200
ATE skivorna har riktigt bra pris i 322mm dimension.
Vill man spara några kronor blir det ju på beläggen.
Är ju inte 100% bättre livslängd med keramiska.
Bilagor
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (549.77 KiB) Visad 1094 gånger
Användarvisningsbild
av mikkiz
#1580565
Jag bytte på våran v90 d3 -18 för 2 år sedan, bara beläggen dock. Hade rullat ca 8500mil.
Körde på ATE. Org beläggen stod det oxå ATE på…
Köpte från Trodo.

Bromsbeläggssats, skivbroms ATE 13.0460-7338.2 5_13_0460_7338_2 —674 kr
Bromsbeläggssats, skivbroms ATE 13.0460-7337.2 5_13_0460_7337_2 —560 kr

Det e inga konstigheter å byta. Tror inte skruvar e speciellt fastrostade på en såpass ny bil.
Bara rengöra allt å smörja in med fett avsett för bromsok

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]