Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
På den XC70 jag hade tidigare, med Xenonstrålkastare, var det rätt enkelt att ställa om strålkastaren för vänstertrafik. Ett stopp i tio minuter i Dover så var det ändrat.
Nu har jag skaffat en XC90 med Dynamic LED strålkastare. Går de ens att ändra till vänstertrafik? Hur då i så fall? Jag hittar ingen information om det.
av Xanthopteryx
Menyn i mittskärmen. Minns inte om det är en knapp )svep öhm, höger?) eller i en undermeny.
Ett klick så är det klart.
Åtminstone på vår V90 -18 så borde vara samma tänker jag.
Användarvisningsbild
av js1
Inställningar - My Car - Ljus & Belysning - Exteriör belysning - Tillfällig vänstertrafik.
av mbc
Står så här i instruktionsboken:

Är bilen utrustad med LED-strålkastare samt funktionen Automatiskt helljus används, krävs att ljusbilden ställs om vid skifte från höger- till vänstertrafik, och omvänt.
Halogen-strålkastare
Ingen anpassning av ljusbilden behöver göras. Ljusbilden är utformad på ett sådant sätt att mötande trafik inte bländas.

LED-strålkastare*
Anpassning av ljusbilden krävs om funktionen Automatiskt helljus används. Bilen måste stå stilla och motorn vara igång när ljusbilden skiftas mellan höger- och vänstertrafik.

Tryck på Inställningar i toppvyn i centerdisplayen.
Tryck på My Car → Ljus → Exteriör belysning.
Välj Tillfällig högertrafik/Tillfällig vänstertrafik.
* Tillval/tillbehör.
Användarvisningsbild
av apersson850
Aha, det förklarar varför jag inte hittat funktionen.
I bruksanvisningarna nämns funktionen för xC90 fram till och med 2017 års modell. Från och med 2021 års modell står det istället att det här behöver inte göras med de bilarna. Man kan köra som vanligt.
För årsmodellerna där emellan, alltså 2018 - 2020, står ingenting alls om det här i bruksanvisningarna. Det är en 2019 som jag har köpt.
Den XC40 jag nu använt några dagar, årsmodell 2022, har inte heller intsällningen. Fast den har de enklare LED-strålkastarna.

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]