Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av theLindus
#1578064
Min fråga är; är det någon som bytt ut sitt framsäte till ett annat, typ ett XC40/XC60 säte istället? 🤔

Andledningen är att jag har nu kört XC90 som hyrbil flera ggr och slagits av hur obekvämt skarven mellan sätet och den delen som man kan förlänga, för de av oss som har långa lår.
För mig bildar kanten en hård gräns som pressar upp under en och nästan får delar av benen att domna då den når vissa nerver undertill.🥺

Skulle verkligen uppskatta ett svar då jag verkligen uppskattat bilen i övrigt och funderat på att uppgradera från den XC40 jag kör i dagsläget. 🥳

Med många tack på förhand! 💐
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1578066
Stolarna i XC40 och XC60 samt kanske även de i XC60 och XC90 skiljer sig åt en del. En närmare matchning för en XC90 blir i så fall stolar från S/V90.

Skarven du talar om är en del av komfort- och sportstolarna och saknas på standardstolarna. Jag har komfortstolar i min V60 och är lite längre. För mig fungerar det bra att utvidga lårstödet fullt och vinkla upp hela sittdynan för att på så sätt få stöd under hela låret.

XC90 har, vad jag sett, inte erbjudits med standardstolarna i tyg. Jag har bara sett de med komfort- eller sportstolar (oavsett variant) och de har den där skarven du syftar på. Har endast sett en XC90 med standardstolar i tyg (på den internationella marknaden) och det är möjligt att de har gjort ett stolbyte på den. Standardstolar i skinn i XC90 är inte heller helt vanligt - om det ens finns. Standardstolarna har däremot de flesta Momentum-varianterna av S/V90, i både tyg och skinn.

Vid ett byte kan det dock vara en god idé att säkerställa att alla säkerhetsfunktioner går ihop med varandra. Utöver det saknar standardstolarna många av de mekaniska funktionerna som de elektriskt ställbara komfort- och sportstolarna har fler av. En annan idé kan vara att inleda med att köpa något lämpligt sittunderlag, det är definitivt ett mindre komplicerat förstasteg.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1578127
Trodde först att det berodde på att bilen du länkade till var importerad. Ser sedan att det finns ett helt gäng XC90 på Blocket med standardstolarna i både tyg och skinn, åtminstone bland de äldre än MY20. Du har alltså helt rätt, konstigt nog är det inte något jag har stött på förrän idag.

Gick hyfsat enkelt att kränga in fjädrar[…]

Odb/felkådsläsare...

Ah, guld! Tack för utförliga svar!

V60 2023 Android Auto

Det finns över 100 appar som man kan ladda vi[…]

Jag bytte nyligen bromssköldar på min 9[…]