Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Vad är era erfarenheter av dessa däcken; livslängd, vägljud, vägegenskaper, ekonomi m.m.. ?

Falken Azenis FK520
Falken Ziex ZE310 Ecorun
Hankook Ventus S1 Evo2 K117
Hankook Ventus Prime 4 K135
Kumho Ecsta PS91
Nexen N-Fero Primus
Pirelli P Zero (PZ4) Luxury

/M
Användarvisningsbild
av ShogunX
Däcken du listar är spridda över olika kategorier och skiljer sig åt en hel del. Har erfarenhet av Pirelli P Zero och Hankook Ventus S1 evo3 (uppföljaren till evo2). Vilken däckdimension gäller det?
Användarvisningsbild
av ShogunX
Pirelli P Zero har en bra livslängd (beroende på vad man jämför med), ett medelhögt vägljud (beroende på P Zero-version) och bra vägegenskaper i både vått och torrt. Jämfört med ett motsvarande Michelin-däck som Pilot Sport 4 har P Zero något bättre torrgrepp och lite sämre våtgrepp. Utöver det är P Zero ett däck som har ett lågt pris i sin klass.

Hankook Ventus S1 evo3 har jag använt på en annan bilmodell från en annan tillverkare och det var i dimensionen 285/30-22. Generellt gav däcket ett bra intryck för vad jag sökte hos bilen i fråga; väggrepp. Vägljud blir avancerat att jämföra då det rörde sig om en helt annan bil. Däremot ska själva däckvalet tydligen medföra väldigt olika nivåer av kupéljud beroende på val av hastighetsindex. I ett test resulterade Y-klassade däck i en mätning på 69 dB jämfört med W-klassade som uppmättes till 74 dB (dubbelkolla gärna de siffrorna). Det kan vara värt att tänka på om en tystare kupé prioriteras högt.

Falken och Nexus har jag ingen egen erfarenhet av men värt att nämna; det finns ytterligare tillverkare som exempelvis Michelin, Continental och Goodyear vilka har sina specifika däck beroende på vad man söker.

Du nämner som sagt däck som hör hemma i olika kategorier, och rätt många däck totalt sett. Om du sammanfattar vad du söker hos ett däck samt vad du prioriterar främst blir det enklare att hitta vad som passar just dig och din bil.
av mortimer
Continental premiumcontact 7, hur är det däcket ?

Med tanke på det är stora och breda däck så är ljust vägljud av prioritet, men även lagom bra bokstäver på ekonomi och våtgrepp. Kör med husvagn till o från på sommaren så det kan också avgöra lite. Det rör sig om 4st däck då priset är ju också av betydelse; man skiter inte pengar.

Ska jag göra avkall på något så är det isåfall just bränsleekonomi. Skulle tro det inte märks vid pump för gemene förare.

Ja, det är mycket som ska stämma och som alltid kan man troligen inte få allt här i världen :=)
Användarvisningsbild
av mikkiz
Conti premiumcontact 7 är väl testvinnare i många tester.
Conti, michelin eller pirelli kommer fungera finfint…
Av de du listat skulle jag välja:
1. Continental
2. Pirelli
3. Hankook

Kumho och Falken är väl ok men inte lika bra som ovanstående tycker jag. :)

Michelin har hållt bra för mig. Har Pilot sport 4 på Bmwn och efter 2 säsonger har dom inte slitits speciellt mycket.
Kör ca 1500mil per år
av mortimer
Ett litet sidospår... är det några av dessa som tillverkas i Europa eller är det bara Asiendäck ?
av mortimer
Tips på något bra aktuellt däcktest så läser jag väldigt gärna det?
Användarvisningsbild
av ShogunX
mortimer skrev: tis 06 feb 2024, 18:11 Ett litet sidospår... är det några av dessa som tillverkas i Europa eller är det bara Asiendäck ?
Av de du nämner i trådstarten är det bara Pirelli som är europeiskt. Kumho, Hankook och Nexen är sydkoreanskt medan Falken är japanskt. Var de har sina fabriker kan säkerligen variera.

Tycker du att däckets originaldimension är för bred och misstänker att det just för dig ger fler nackdelar än fördelar går det bra att gå ned i däckbredd och upp i profilhöjd. 235/55-18 är en bra dimension för S/V90 om man prioriterar komfort och inte vill/kan använda 17”-fälgar.
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag har jag svetsat fast reparationen, fast jag s[…]

Vad är det för fläckar?

@Bilblind ,Är det hos en bilhandlare. Ett ti[…]

Volvo s70 1998 problem med luften

När bytte du bränslefilter sist, glö[…]

Fick indikationer från en bilmekaniker att v[…]