Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1568273
Hej,

Har ett väldigt märkligt problem på min -18 V90 T8. Över 4 plusgrader ute, och med AC'n på, så går kylarfläkten som en jetmotor, med tillhörande ljudnivå! :-) Sjukt pinsamt, alla vänder sig och kollar vad det är för nåt. Går jag in och stänger av AC'n - alltså inte kupefläkten, men bara AC funktionen - så varvar kylfläkten ner helt efter 30 sek. Trycker på AC'n igen så varvar den upp som ett JAS 39 Gripen igen.

Får väl lämna in den på felsökning nån gång, men Volvo vill ju ha 2.500kr bara för felsökning, och sen vet jag ju vad de kommer säga: "allt måste bytas ut - och det kostar 38.000kr". Så innan jag går till så drastiska tilltag så tänkte jag höra om det är nån här som är lite mer praktiskt anlagt som kan ha några tankar om vad det kan vara för nåt?
#1568274
Spontant låter det om att en del av regleringen fungerar dåligt, kanske ett trasigt relä.
Börja med att läsa ut felkoder.

Sådana här frågor är annars omöjliga att svara på , och det blir ännu svårare då TS hoppas att det är något enkelt och framförallt billigt.
#1568294
Jag har tyvärr inga f¨rhoppningar om att det sk bli billigt :-) Men min erfarenhet med Volvo verkstad hittils är att de knappt felsöker innan de bara börjar byta ut saker. Ref liten bula eller repa i ena bakdörren - byter hela dörren! Vill hellre sponsra nån som faktiskt försöker reparera/fixa.

Anyway, här är felkoderna:
CCM (Climate Control Module) 3 problems exist
1. B12A612 Auxiliary Heater Water pump. General Electrical Failure. Curcuit Short To Battery
2. B1A6987 Humidity Sensor. Bus Signal / Message Failure. Missing Message
3. U300362 Battery Voltage. Algorithm Based Failures. Signal Compare Failure

CEM (Central Electrical Module) 8 problems exist
8. U110400 Interrupted Communication With Climate Control Module (CCM)
#1568529
Vilken skanner har du för utläsning?
Bor du kring stockholmsområdet kan jag bistå med vad nu min kan leverera (den kan läsa ut en hel del saker och hjälpte bland annat en kollega felsöka bränslevärmaren och där kunde jag se livedata från olika delar av et systemet, till exempel).
#1568534
Har ingen egen scanner. Det är logg från verkstad. Det låg "tusentals" felkoder i systemet, som de tog bort och sen körde ny diagnos/rapport när fläkten gick som f... Det var då de där koderna kom ut. men som sagt de måste ju inte vara relaterade. Bor i Norge så blir långt att köra, men tack ändå ;-)

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]