Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har fått ett problem med min XC90 (2019) som gör att jag inte kan tanka. På macken idag så kunde jag inte föra in munstycket (från pumpen) i påfyllningsröret. I påfyllningsröret finns två lock, ett första som fjädrar upp fint och ett andra lite längre in (som ska förhindra slangning). Det andra locket har nu fastnat.. För att skingra ev tvivel så har jag en dieselbil och försökte tanka diesel, inget annat.

Jag ringde Volvo on Call som sa att jag kan prova att låsa/låsa upp bilen en massa gånger och se om det släpper. Det gjorde det inte. Därefter pratade jag med en mekaniker som sa att det locket inte har något lås, så det är lönlöst (stämmer det?). Han menade att det antingen har gått sönder (lösning är att byta ut hela påfyllningsröret) eller har frusit fast. Bilen har stått utomhus i fyra dagar nu och det är rätt kallt (-7), men inte extremt. När jag tankade bilen för 6 dagar sedan hade jag inga problem, men så var det också plusgrader.

Är det troligt att det kan frysa fast? Minus 7 är ju ingen extrem temperatur direkt. Tyvärr kan jag inte ställa bilen varmt för jag är på landet. Kan man värma med ex en hårblås mot påfyllningsröret? Eller är det farligt med tanke på ev diselångor?

Någon här som upplevt samma problem och sitter på en lösning?

Lite lätt rådvill och letar efter lite tips och råd! Tack på förhand :-)

Fredrik
Testa att ta en fryspåse och fyll med hett vatten, knyt ihop, lägg över påfyllnadsröret. Blåser det kan du behöva lägga på något ovanpå som skydd för avkylning. Kan behöva köra ett par vändor om vädret är illa.
Testa hemma först, ha sedan med hett vatten i termos till macken och prova samma om det strular fortfarande.

Skulle jag nog försöka åtminstone.
DU har ingen granne med garage du kan fråga annars också?
Bra idé med vattenpåsen, tack! Ska prova det.

Avseende köpcenter med parkering så frågade jag verkstadskillen om han kände till någon publik inrättning vilket han inte gjorde. Jag har bilen på ett ställe utanför Norrtälje och har "i stan" inte stött på något sådan inrättning. Ska lura vidare, men har just nu ungefär soppa för att ta mig hem till Stockholm så jag kan inte chansa jättemycket.

Tack båda för svar.
Har du en knapp i kupén för att öppna tankluckan/förbereda bilen för tankning som du brukar trycka på innan själva tankningen? Knappen sitter till vänster om ratten, bredvid knappen för att öppna/stänga bagageluckan. Knappen ska tryckas in tills texten ”klar för tankning” eller liknande dyker upp på skärmen. Att testa det kan vara värt ett försök då jag själv har fått erfara och även har fått höra att man kan stöta på diverse tankrelaterade problem om man hoppar över det steget.
Centrallåset fungerar bara på luckan som tillhör karossen. Samma med knappen på instrumentpanelen.
Tycker det verkar konstigt att det skulle gå sönder eller frysa. Men något har ju uppenbarligen hänt. Testa peta med en skruvmejsel och se om du får igång den.
Händer att de fryser, beror på att det kan rinna ner vatten i låsmekanismen. Det finns en ny version på gångjärnet för takluckan med en tätning som förhindrar att den kan rinna ner vatten.

Brukar ta en varmluftpistol och blåsa på, alt en hårtork.

I det bagage så ska det finnas ett vitt litet rör med en tratt på. Den är till för att kunna tanka bilen med en resrrvdunk. Kör ner det röret samtidigt som du värmer. När röret kan passera så har du lyckats tina upp skiten.

Tanka fort innan det fryser igen :-D
Tack alla för svar och tips - grymt med så bra hjälp!

Uppdateringen är att det hade fryst och att uppvärmning fungerade. Jag är väldigt lättad över att just det var problemet och att inte mekaniken hade gått sönder (mycket dyr reparation).

Men man blir ju tveksam alltså.. ska en svensk traktor inte klara av minusgrader ett par dagar..Jaja, problemet löst för denna gång.

(Handvärmare var riktigt klyftigt, tar med mig sådana när jag åker till fjällen)

Återigen stort tack för allt engagemang!

Fredrik
Nu har jag haft vår V90 -18 sedan september 2017.
Aldrig haft bekymmer.

Kontentan är väl att saker och ting såklart kan hända om man har otur, men att det trots allt fungerar för de allra flesta.
Man får tänka på att klimatet är jäkligt jobbigt i vårat land. Särskilt när det det ena dagen är plusgrader, regn och skitfuktigt och nästa dag -15 grader och 101 procent luftfuktighet, för att sedan töa på igen och därefter frysa igen och så vidare.

Hade faktiskt en lustig grej relaterat just till vädret förra sommaren.
Sjukt varmt på hemresan, vi pratar runt 30 grader långa sträckor, men också extremt fuktigt då det regnade av och till.
Alltså innehöll luften mycket stora mängder vatten (mycket hög luftfuktighet och mycket hög värme = luften kan bära mycket mer vatten).

Märkte att det blev varmare i bilen, sakta men säkert. Fläktarna lät men det var som att det inte blåste lika mycket. Sämre och sämre blev det.
Till slut stannade vi för att felsöka (och passa på att vattna buskarna), men hittade inget. Fortfarande samma bekymmer.
Vi körde vidare igen och så fick jag en idé:
Jag stängde av AC, men fortfarande fläkt på ordentligt.
Det blåste kallt, om än inte så kraftigt.
Fem minuter senare blåste det fortfarande kallt(!) men lite mer.
Sakta kom det mer och mer luft, fortfarande kall, för att till slut vara fullt blås men mera varm luft då det var närmare 30 grader ute.

Slog på AC igen och allt fungerade normalt igen.

Det som troligen hänt var att den extrem fukten fick det att börja frysa på på evaporatorn på ett sådant sätt att sensors som ser till att det inte blir för kallt där blev lurad, och därmed gick kompressorn och det kondenserade mera vatten som frös till is och till slut frös hela evaporatorn igen. När jag slog av AC så uknde den varma luften tina isen och till slut hade allt tinat och funktionen fungerade som tänkt igen.

Aldrig varit med om varken förr eller senare, men en bra lärdom OM det händer igen.
Vädret var som sagt var extremt. Drog man ner rutorna när man åkte i 30 grader där det nyligen regnat så var det något av det mest tropiska jag varit med om. Värre än Edvard Andersons växthus på Bergianska trädgården.
Vid 100 procent luftfuktighet och 30 grader pratar vi dryga 35 gram vatten per kubikmeter luft. Det blir mycket vatten det!
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]