- ons 27 dec 2023, 17:37
#1565309
Har "bara" haft 6 Volvos, 4 tjänstebilar och 2 privatägda men den sista jag har nu, en V90 XC, blir den sista någonsin.
2 V70, 1 V60, 1 XC60 som tjänstebilar, en 244 för många år sedan och nu en V90 från 2018, diesel.
Märkväl att jag haft samma motor, D4, och liknande optioner i mina tjänstebilar som jag nu har i V90:n.
Har aldrig haft några oväntade problem med tidigare bilar så allt verkade vänta med att hända till den sista.
Jag köper 3 år gamla bilar hos generalagenten för att försäkra mig om att jag får en väl omhändertagen bil som jag kan förvänta mig lite överraskningar av.
Så också denna, köpt ur Volvos Selekt program med 100 kontrollpunkter och 3000 mils garanti.
Så när jag fick beskedet bud min andra årliga service när bilen hade gått 11900 mil, att motorn läckte olja tänkte jag att detta kan inte stämma.
Teknikern trodde dock att det kunde vara en läckande ventilkåpspackning så problemet var kanske inte så stort.
För att göra en låååång historia kort.
Ja, ventilkåpspackningen läckte men det kan kanske bero på att ventilkåpan var sprucken, antagligen för att den var felaktigt dragen men...
Vevaxel packningen var brusten, båda turboaggregaten var fulla med olja.
4000 kr i självrisk, en långdragen kamp mellan verkstaden och försäkringsbolaget innan 2 nya turbos sattes in och allt var frid och fröjd, eller?
Blev informerad att jag skulle komma in och göra ett olje och filterbyte efter 100 mil men kom bara 60 mil innan automatlådan, utan förvarning mitt på en parkeringsplats i Uppsala på en lördag, slutade fungera.
INGA lampor, ljudsignaler eller meddelanden, bara poff.
Bogsering till närmsta uppställningsplats, taxi hem (5 mil) och väntan till måndag för att kunna kontakta verkstaden igen.
Felet hävdades INTE vara relaterat till det första felet, så ny självrisk (3000kr), samma vända med försäkringsbolaget innan flong ny växellåda sätts i och enligt Volvo har detta, naturligtvis ALDRIG hänt förr.
Vid tillfället när den första skadan upptäcktes hade jag kört 11900, 290 mil längre än garantisträckan jag fick när jag köpte bilen och trots att Volvos egen tekniker som servade bilen, i text, skrivet att läckaget förmodligen pågått i flera hundratals mil fick jag kalla handen och ett jävligt avmätt bemötande från både säljaren och Volvos kundtjänst.
Som ni säkert förstår hade beslutet att aldrig mer köpa en Volvoprodukt redan tagits men när jag nyligen bokade den sista servicen av min bil, som är imorgon, kom ytterligare en droppe i den bägaren som redan runnit över.
Vid bokningen online anger jag körsträcka på bilen som nu är uppe i 12800 mil.
Dagen efter ringer teknikern och säger, citat, - "Hej du har bokat service för din bil hos oss", jag svarar, - "Ja, precis", och nu kommer från teknikern, - "Kamremsbyte ingår inte i ditt serviceavtal, hur vill du lösa det?".
Jag svarar, - "Hur menar du?", och teknikern fortsätter, - "Ja kamremsbyte ingår inte och det är dags".
Jag svarar, - "Kamremsbyte görs vid 15000 mil och min bil har inte gått 13000, så vad menar du?".
Tystnad uppstår och sedan frågar han hur långt jag kör varje år och jag svarar, inte 2200 mil. Svaret blev, - "Ja då kan vi göra det nästa år.
No shit Sherlock!!!
Jävla fulspel att försöka lura okunniga bilägare att betala för onödiga reparationer. Kamremsbyte hos Volvo kostar 9700 kr.
Imorgon, EFTER, servicen ska kundtjänsten få en hel del piece of mind från mig.
2 V70, 1 V60, 1 XC60 som tjänstebilar, en 244 för många år sedan och nu en V90 från 2018, diesel.
Märkväl att jag haft samma motor, D4, och liknande optioner i mina tjänstebilar som jag nu har i V90:n.
Har aldrig haft några oväntade problem med tidigare bilar så allt verkade vänta med att hända till den sista.
Jag köper 3 år gamla bilar hos generalagenten för att försäkra mig om att jag får en väl omhändertagen bil som jag kan förvänta mig lite överraskningar av.
Så också denna, köpt ur Volvos Selekt program med 100 kontrollpunkter och 3000 mils garanti.
Så när jag fick beskedet bud min andra årliga service när bilen hade gått 11900 mil, att motorn läckte olja tänkte jag att detta kan inte stämma.
Teknikern trodde dock att det kunde vara en läckande ventilkåpspackning så problemet var kanske inte så stort.
För att göra en låååång historia kort.
Ja, ventilkåpspackningen läckte men det kan kanske bero på att ventilkåpan var sprucken, antagligen för att den var felaktigt dragen men...
Vevaxel packningen var brusten, båda turboaggregaten var fulla med olja.
4000 kr i självrisk, en långdragen kamp mellan verkstaden och försäkringsbolaget innan 2 nya turbos sattes in och allt var frid och fröjd, eller?
Blev informerad att jag skulle komma in och göra ett olje och filterbyte efter 100 mil men kom bara 60 mil innan automatlådan, utan förvarning mitt på en parkeringsplats i Uppsala på en lördag, slutade fungera.
INGA lampor, ljudsignaler eller meddelanden, bara poff.
Bogsering till närmsta uppställningsplats, taxi hem (5 mil) och väntan till måndag för att kunna kontakta verkstaden igen.
Felet hävdades INTE vara relaterat till det första felet, så ny självrisk (3000kr), samma vända med försäkringsbolaget innan flong ny växellåda sätts i och enligt Volvo har detta, naturligtvis ALDRIG hänt förr.
Vid tillfället när den första skadan upptäcktes hade jag kört 11900, 290 mil längre än garantisträckan jag fick när jag köpte bilen och trots att Volvos egen tekniker som servade bilen, i text, skrivet att läckaget förmodligen pågått i flera hundratals mil fick jag kalla handen och ett jävligt avmätt bemötande från både säljaren och Volvos kundtjänst.
Som ni säkert förstår hade beslutet att aldrig mer köpa en Volvoprodukt redan tagits men när jag nyligen bokade den sista servicen av min bil, som är imorgon, kom ytterligare en droppe i den bägaren som redan runnit över.
Vid bokningen online anger jag körsträcka på bilen som nu är uppe i 12800 mil.
Dagen efter ringer teknikern och säger, citat, - "Hej du har bokat service för din bil hos oss", jag svarar, - "Ja, precis", och nu kommer från teknikern, - "Kamremsbyte ingår inte i ditt serviceavtal, hur vill du lösa det?".
Jag svarar, - "Hur menar du?", och teknikern fortsätter, - "Ja kamremsbyte ingår inte och det är dags".
Jag svarar, - "Kamremsbyte görs vid 15000 mil och min bil har inte gått 13000, så vad menar du?".
Tystnad uppstår och sedan frågar han hur långt jag kör varje år och jag svarar, inte 2200 mil. Svaret blev, - "Ja då kan vi göra det nästa år.
No shit Sherlock!!!
Jävla fulspel att försöka lura okunniga bilägare att betala för onödiga reparationer. Kamremsbyte hos Volvo kostar 9700 kr.
Imorgon, EFTER, servicen ska kundtjänsten få en hel del piece of mind från mig.