Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1565309
Har "bara" haft 6 Volvos, 4 tjänstebilar och 2 privatägda men den sista jag har nu, en V90 XC, blir den sista någonsin.
2 V70, 1 V60, 1 XC60 som tjänstebilar, en 244 för många år sedan och nu en V90 från 2018, diesel.
Märkväl att jag haft samma motor, D4, och liknande optioner i mina tjänstebilar som jag nu har i V90:n.
Har aldrig haft några oväntade problem med tidigare bilar så allt verkade vänta med att hända till den sista.
Jag köper 3 år gamla bilar hos generalagenten för att försäkra mig om att jag får en väl omhändertagen bil som jag kan förvänta mig lite överraskningar av.
Så också denna, köpt ur Volvos Selekt program med 100 kontrollpunkter och 3000 mils garanti.
Så när jag fick beskedet bud min andra årliga service när bilen hade gått 11900 mil, att motorn läckte olja tänkte jag att detta kan inte stämma.
Teknikern trodde dock att det kunde vara en läckande ventilkåpspackning så problemet var kanske inte så stort.
För att göra en låååång historia kort.
Ja, ventilkåpspackningen läckte men det kan kanske bero på att ventilkåpan var sprucken, antagligen för att den var felaktigt dragen men...
Vevaxel packningen var brusten, båda turboaggregaten var fulla med olja.
4000 kr i självrisk, en långdragen kamp mellan verkstaden och försäkringsbolaget innan 2 nya turbos sattes in och allt var frid och fröjd, eller?
Blev informerad att jag skulle komma in och göra ett olje och filterbyte efter 100 mil men kom bara 60 mil innan automatlådan, utan förvarning mitt på en parkeringsplats i Uppsala på en lördag, slutade fungera.
INGA lampor, ljudsignaler eller meddelanden, bara poff.
Bogsering till närmsta uppställningsplats, taxi hem (5 mil) och väntan till måndag för att kunna kontakta verkstaden igen.
Felet hävdades INTE vara relaterat till det första felet, så ny självrisk (3000kr), samma vända med försäkringsbolaget innan flong ny växellåda sätts i och enligt Volvo har detta, naturligtvis ALDRIG hänt förr.
Vid tillfället när den första skadan upptäcktes hade jag kört 11900, 290 mil längre än garantisträckan jag fick när jag köpte bilen och trots att Volvos egen tekniker som servade bilen, i text, skrivet att läckaget förmodligen pågått i flera hundratals mil fick jag kalla handen och ett jävligt avmätt bemötande från både säljaren och Volvos kundtjänst.
Som ni säkert förstår hade beslutet att aldrig mer köpa en Volvoprodukt redan tagits men när jag nyligen bokade den sista servicen av min bil, som är imorgon, kom ytterligare en droppe i den bägaren som redan runnit över.
Vid bokningen online anger jag körsträcka på bilen som nu är uppe i 12800 mil.
Dagen efter ringer teknikern och säger, citat, - "Hej du har bokat service för din bil hos oss", jag svarar, - "Ja, precis", och nu kommer från teknikern, - "Kamremsbyte ingår inte i ditt serviceavtal, hur vill du lösa det?".
Jag svarar, - "Hur menar du?", och teknikern fortsätter, - "Ja kamremsbyte ingår inte och det är dags".
Jag svarar, - "Kamremsbyte görs vid 15000 mil och min bil har inte gått 13000, så vad menar du?".
Tystnad uppstår och sedan frågar han hur långt jag kör varje år och jag svarar, inte 2200 mil. Svaret blev, - "Ja då kan vi göra det nästa år.
No shit Sherlock!!!
Jävla fulspel att försöka lura okunniga bilägare att betala för onödiga reparationer. Kamremsbyte hos Volvo kostar 9700 kr.
Imorgon, EFTER, servicen ska kundtjänsten få en hel del piece of mind från mig.
:mad:
#1565326
@Pilotmouse, Mm, hur länga hade du ägt bilen till första och andra felet?
#1565333
Intressant att kontot registreras idag, och inte när dessa skador inträffade, det är ju då man som bilägare är mest intresserad av att höra om andras erfarenheter.

Vad innebär det att du handlar hos "generalagenten", menar du en auktoriserad ÅF?
Vad är en V90 XC?

Lycka till med din nästa bil!
#1565345
@torbjorn_75, Ja herrejösses https://mb.cision.com/Public/152/311701 ... 2d1d39.pdf TS var ju dessutom nöjd som en bäver fram tills detta. Lite får man dock tjöta har jag lärt mig. De ger inte bort pengar och tjänster de flesta bilhandlare även om man har rätt utan en del tjaffs innan.

@least, Lite så, trist när det bara ska klagas tyvärr. Spelar liksom ingen roll längre nu ändå. Antar att det är ÅF då ja

Ja hoppas TS blir nöjd, antar dock att ts kunnat slippa två självrisker genom Konsumentköplagen, men det är ju så dags att dra det nu
#1565350
Lycka till med nästa bil. Hoppas verkligen att du haft din ranson med problem, och att nästa bil funkar bättre.

Vil man ha en nyare Volvo så måste man nog köpa en där det finns garantier och maskinförsäkring kvar, även om d sannolikt blir bråk ändå med verkstäder försäkringsbolag etc.

Det är bara att läsa i begguider i tex Auto Motorsport, så ser man att Volvo tyvärr inte får höga betyg map problemfrihet. Jag skulle själv inte köpa en nyare Volvo idag, trots ekonomiska möjligheter att göra det.
#1565358
Antar det är en V90 Cross Country det rör sig om?
Tråkigt förstås det du råkat ut för med bilen. Snudd på vad som helst kan gå söner på en bil men vanligtvis håller de väl rätt bra, även en lite nyare Volvo. Men svaga punkter är väl inte ovanligt, somliga är s.k. barnsjukdomar som brukar bli rättade med tiden.
Generellt är det nog klokt hålla sig borta från tidiga årgångar av en modell bl.a. för att slippa barnsjukdomar.
Skall man åka bil med enligt statistik få problem finns möjlighet till det. Men så skall det finnas en bil som passar ens behov också. Att nyare Volvo är hög kvalitet, mycket pålitliga och driftsäkra bilar och liknande stämmer knappast enligt statistik och min egen erfarenhet. Men de är säkra och tillräckligt bra för mig till det jag använder min nuvarande Volvo till (V90 MY22). Personligen skulle jag undvika en nyare Volvo som ej har garanti kvar och som ej går ha maskinskadeförsäkring på. Det blir för stora ekonomiska risker helt enkelt annars.
Bemötande från återförsäljare och deras verkstad kan alltid bli bättre, dock den återförsäljare och verkstad jag har och haft i många årtionden är superbra att ha att göra med. Inget tjafsande.
Det finns förstås bättre bilar än de Volvo tillverkar. Dyrare, billigare. Jag har haft så pass många Volvo under många årtionden att jag kan säga att jag anser kvaliteten på många punkter går åt fel håll. De får själva säga vad de vill såsom att de är ett premiummärke och sånt men det är till syvende och sist vi som kör Volvo som avgör hur bra vi anser de är. Förr eller senare under ett liv med bil kan man förmodligen råka på ett ”problembarn”, som din bil.
Då får man väl prova ett annat märke kanske, som du gör. Och hoppas man slipper hamna i liknande situationer igen.
Även om jag inte tror du kommer skriva här igen vilken bil du väljer som nästa bil så vore det intressant veta på vilka grunder nästa bil baseras på, så du slipper framtida problem likt t.ex. det du råkat ut för med din nuvarande Volvo.
Nåväl, hoppas den bil du väljer härnäst blir en bil du får många bekymmerslösa mil med.
#1565359
Jag förstår TS känsla men å andra sidan så är det en helt ny låda och det halvkända felet med vevaxelpackningen som är bytt samt nya? turbos, eller åtminstone rengjorda sådana. Jag skulle ha svårt att sälja bilen då mycket är gjort nu.
Nästa fel kan komma om 3 mil eller 18000 mil...samma för alla bilar
Kundbesöken på volvo finns nog en del kvar att önska, den kan vara svårare att bortse från...men det gäller faktiskt också väldigt många andra märkesverkstäder tyvärr.
Mitt lilla råd till dig, behåll bilen, mycket är lagat och det är en fantastisk fin bil att åka i
Lycka till
#1565360
Pilotmouse skrev:Dagen efter ringer teknikern och säger, citat, - "Hej du har bokat service för din bil hos oss", jag svarar, - "Ja, precis", och nu kommer från teknikern, - "Kamremsbyte ingår inte i ditt serviceavtal, hur vill du lösa det?".
Jag svarar, - "Hur menar du?", och teknikern fortsätter, - "Ja kamremsbyte ingår inte och det är dags".
Jag svarar, - "Kamremsbyte görs vid 15000 mil och min bil har inte gått 13000, så vad menar du?".
Tystnad uppstår och sedan frågar han hur långt jag kör varje år och jag svarar, inte 2200 mil. Svaret blev, - "Ja då kan vi göra det nästa år.
No shit Sherlock!!!
Rimligen är kamremmen bytt när man satte dit en ny vevaxeltätning. Kolla papperna och att hela satsen är bytt.
#1565372
least skrev: ons 27 dec 2023, 20:37 Intressant att kontot registreras idag, och inte när dessa skador inträffade, det är ju då man som bilägare är mest intresserad av att höra om andras erfarenheter.

Vad innebär det att du handlar hos "generalagenten", menar du en auktoriserad ÅF?
Vad är en V90 XC?

Lycka till med din nästa bil!
V90 Cross Country. Bilen köptes hos Volvo Upplands Motor i Kista.

Är man bekväm av sig och inte har n&arin[…]

Tack för snabbt svar , men hur felsöker […]

Finns det överhuvudtaget vinterdäck uta[…]

Nu är jag inte alls inläst på tekn[…]