Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1562225
Min infällbara dragkrok har inte funkat som den ska sista dagarna. V90 D4 2017.

Har sporadiskt gått att fälla in o ut, alltid trott att släpvagn varit kopplad oavsett läge o trots att släpet stått 5 mil bort, varnat för fel på släpet etc. Varje dag betedde den sig annorlunda. Luktar klassikt el-fel.

Självklart funkar varken BLIS eller backvarnare etc heller.

Bestämde mig för att felsöka själv i helgen. Hittade styrboxen liggande på botten av en barnpool som delvis frusit till is... Boxen låg på isoleringen som var sjöblöt. Självklart har vatten tagit sin in i boxen och börjat ärja.

Misstänker dräneringen till panoramataket, eller dräneringen till tanklocket. Syntes inte uppenbart vart vattnet kommit ifrån.
Även den som monterade kroken och som valt att lägga boxen på botten av karossen håller jag skyldig.

En begagnad box är beställd, hoppas det ska lösa problemet.

Hoppas denna tråden ska hjälpa någon annan stackare som går samma öde till mötes, och slippa lämna till volvo för felsökning :-)
Bilagor
PXL_20231126_130052835.jpg
PXL_20231126_130052835.jpg (2.78 MiB) Visad 814 gånger
PXL_20231126_125347096.jpg
PXL_20231126_125347096.jpg (3.3 MiB) Visad 814 gånger
#1562562
Xanthopteryx skrev: mån 27 nov 2023, 17:26 Prova tvätta av kretskortet med tops och isopropylalkohol. Försök att verkligen dränka in under kretsar och låt sedan torka ordentligt.
Var mer exakt grävde du dig in? Bilder?
Skulle kunna prova att göra som du säger, men jag beställde en begagnad box istället för att riskera att den vattendränkta enheten fortsätter krångla senare.

Styrenheten till släp sitter i i baljan till höger om reservhjulsbaljan. Alltså direkt bakom höger bakhjul.
Får plocka ner ganska mycket för att komma åt, men jag hittade en guide ifrån Volvo på montage av drag, följde den till punkt 21. Se nedan

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 9%20Nordic

Angående intrång av vatten så ska jag definitivt kolla vidare kring varför det kommer in. Stod med bilen i en uppvärmd lokal när jag felsökte, och då rann det så fint ut ur dränhålen till panoramataket. Tydligen har andra haft någon list som läcker, men då blev även innertaket blött. Bytte bakre panoramataket på volvo i våras, kanske hände något då...?

Tjenare, Kom över en M47 nästan gratis. […]

Hej! Har precis samma med min bil. Hittade du fele[…]

Det ska vara 302 bak, jag har samma på min[…]

Mja, det är väl tämligen förv[…]