Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1561419
Hejsan,
Farsan köpte en 2017 års XC90, de skulle iväg en sväng och detta var första turen med den bilen. Efter ett stopp skulle färden fortsätta, han vred den lilla ratten i mittkonsolen för att starta bilen, bromsen nere såklart, men inget hände. Som jag fattade det så indikerade den inte om att något var fel.

Min första tanke var om det kunde vara dåligt batteri i "nyckeln" som jag har varit med om på en annan bil där den inte kände av "nyckeln", då fick man kanske ta ur den ur fickan och lägga den t.ex. vid växelspaken så att den kändes av och bilen kunde starta. Dock i detta fallet så varnar den ju om att nyckeln inte kan hittas, så det är nog inte problemet i detta fallet.

Han stängde i alla fall av tändningen och provade igen, gick även ut ur bilen och låste och gick bort en bit för att sedan låsa upp och försöka igen men ingenting hände, inga varningsmeddelanden eller något.
TIll slut efter ca 30 min så fick de ringa bärgare, inte så roligt med första turen med bilen. Bärgaren ställde först lite frågor över telefon för att se om han kunde hjälpa på så sätt innan han började åka. Men helt plötsligt så bara funkar det, bilen startar. Han gjorde inget annorlunda än tidigare.
Detta hände sedan igen på väg hem senare under dagen.

Är detta något ni känner igen, något känt problem ni har pratat om här på forumet tidigare? Det kanske är svårt att spekulera i, men tänkte i alla fall att jag ville höra om någon har råkat ut för samma fel på en lite nyare Volvo med Keyless start.
Firman han köpte den från kommer säkert kolla på den och då kan jag ju uppdatera om vad felet var, men tills dess får ni gärna flika in med om ni haft detta problem och vad felet var då.

Tack på förhand!
#1561429
Nytt batteri i startnyckeln, laddat 12-volt startbatteri - så man vet att detta rimligen är OK, ja då kan man misstänka rattlåset hur konstigt det än låter, om bilen inte aktiveras. Ganska vanligt problem har jag läst. Du kan hitta en hel del trådar här på jag rullar om detta på t.ex. V90.
#1561456
Ja, rattlåset låter inte helt otroligt då det som sagt var kan anses som "vanligt" när det gäller startbekymmer.
Kan ju vara någon sensor i bromspedalen också men det borde indikera antingen fel eller att du får meddelande att du måste peta ner bromsen när du skall starta.

Så jag sätter väl en slant på att det är rattlåset så får vi se om det blir vinst eller inte. =)
Händer det igen så kan du testa att juckla runt med ratten och se om något ändras.
#1570704
Kan uppdatera att vi inte fick reda på vad felet var då han lämnade tillbaka bilen. Batterierna byttes och mjukvaran uppdaterades mm men bilen startade ändå inte vid ett par tillfällen till, den stängdes även av under färd en gång.
Kan ju säkert vara rattlåset som ni säger, men det är ju inte lätt att hitta det om problemet inte uppstod någon gång när verkstaden hade den. De använde till och med bilen ett tag för att stöta på felet men det dök aldrig upp såklart.
Efter att den även stängdes av under färd så orkar man ju inte med den mer, en så pass ny bil som krånglar utan att man kan hitta felet, behöva ringa bärgare etc. Det blir man ju trött på. Är kvalitén sämre på dessa nyare bilar eller?
#1570715
Jag skulle nog låta byta rattlåset. Sannolikheten att det är det som felar är väl väldigt stor. Visserligen är du redan inne i byta delar cirkusen men med tanke på hur ganska vanligt problemet med rattlåset är skalle jag satsa mina slantar på det. Men det är jag det. Fel som kommer och försvinner och sen återkommer, är ju lite knepiga, som i ditt fall.

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]