Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hapazard
Nu när Volvo har lagt ner sina cross country modeller, är det någon som har kikat på att sätta ihop en fuskvariant?

Markfrigång V90: 153 mm
Markfrigång V90CC: 200mm

Om man monterar förhöjningsklossar på en V90 höjer man 2.5cm https://vparts.se/se/hojningskit-till-v ... 51511.html

Detta borde i sin tur ge god plats för att använda större däckdimension, byter man från 245/45/R18 (standard V90) till 235/55/R19 (standard V90CC) ger det kanske 1,5 cm på höjden (knappt 4cm på diametern, men däcket är ju inte helt runt när det bär bilen). Det kräver ju dock att man programmerar om hastighetsmätaren.

Markfrigång V90 höjd: 157 mm

Risken är kanske att det blir svajigt och även andra chassikomponenter skulle behöva bytas?
av least
Är det inte så att en CC har en del komponenter i "geometrin" som skiljer sig från en vanlig V90?
Dvs att det inte endast rör sig om en höjd V90.
Användarvisningsbild
av bem
least skrev: fre 17 nov 2023, 09:29 Är det inte så att en CC har en del komponenter i "geometrin" som skiljer sig från en vanlig V90?
Dvs att det inte endast rör sig om en höjd V90.
V90 CC har ju svarta plastdetaljer som följer bilens sidor från främre hjulhus över trösklarna och bakre hjulhus bakåt till bakre stötfångares nederkant. Och skärmkanterna är något bredare än vanliga V90.
V90 CC har däck som är anpassade för just CC.
Man får väl kika på om samma hjul som används på en CC kan passa på en vanlig V90, men det borde det, dock säkert behöver ny mjukvara laddas in i bilen (vanlig V90) när man går upp till så pass stora hjul som CC har (hastighetsmätaren, styrutslagsbegränsing t.ex.).
Förutom fyrhjulsdrift har ju en V90 CC körläge off road-läge, hög markfrigång förstås men även Hill Descent Control och luftfjädring bak (hade senaste MY24 i alla fall).
av perhall
Jag tror inte den där bilen kommer bli bra. A4 Allroad generation ca 2015, mycket sämre avstämd än en normal A4, då är det ändå fabriken som gjort det. A6 Allroad, med luftfjädring och utvecklad som egen modell, jättefin. Hemmabyggd CC tror jag faktiskt inte alls på... men kul om nån testar.
Användarvisningsbild
av sewen
Jag valde CC framför laddhybrid. Hade helst velat ha både och men CC var det viktigaste. Faktum är att jag funderar på att höja den ytterligare med kittet från Vparts men jäkla mek det verkar va att montera. I så fall lämnar jag in den för det arbetet.
För att få ytterligare markfrigång går det ju att montera ännu högra däck på CC än vad som rekommenderas från volvo men då kan man behöva spacers för att inte slå i när man vrider på ratten.

Som titel beskriver låg på en skogsv[…]

blir man 3 eller 4 så rekommenderar jag V90/[…]

Finns det ingen slangstump som hänger lö[…]

Ser nästan ut som att automatxhoken har k&aum[…]