Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är inne på att införskaffa en V90 D4 ellerD5 AWD Säg runt 2017-18, har läst en MASSA om VEA motorns fantastiska balansaxlar och bara dom gör ju mig mörkrädd på en bil som ligger på 250-350000kr...
De jag kollat på har oftast rullat 15-20000 mil så antar att första kamremsbytet är gjort men är det vanligt med fortsatta problem med tex balansaxlarna uppe i dessa miltalen också eller borde "barnsjukdomarna" vara fixade då på garanti?
Hög oljeförbrukning,fanns det på -17 och uppåt?
Rost har jag tyvärr hittat runt dörrhandtagen (V90 D5 -17)och det såg inte roligt ut, vanligt problem det också?
Har jag bommat något? Att jag frågar är för att detta ÄR mycket pengar för mig och då vill man ju inte börja med ett motorras för 70000kr eller nåt.
MVH/Roger
Rosten borde gå på rostgarantin som Volvo har på 12 år.

Om du är något rädd för VEA, de flesta problemen var i de tidigare årsmodeller där Volvo började kasta in de i lite allt möjligt.
Bland annat XC60 (Icke AWD) fick VEA 4Cyl 2.0 Vilket visade massor av problem längre ner som sedan blev åtgärdat i de nyare.

Hade personligen sagt att i en SPA VEA så kan du nog andas ut.

Beroende på din budget osv så kan du hitta en hyfsat lågmilare VEA.
Det som driver upp priset är ju utrustningspaketen och årsmodellerna sedan miltal.
Jag hade kikat på något likt dessa:
https://www.bytbil.com/gavleborgs-lan/p ... 8-16980382
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 1-17328102
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 9-17337613

Inte bilar med mest utrustning, men då blir det å andra sidan mindre som kan krångla.
Från 2021 kom en mindre facelift, åtminstone utvändigt, bland annat med rinnande blinkers bak.
Låga mil eller mer utrustning får man nog väga emellan...
En sak som är klokt ta med i beräkningen från början det är hur länge man kan ha maskinskadeförsäkring. Har man Volvia försäkring kan man ha upp till 10 år eller 20 tusen mil vilket som inträffar först. Läs mer på Volvia hemsidan om du vill veta mer.
Att köpa en bil som närmar sig miltal som innebär att Maskinskadeförsäkring snart inte är möjligt ha på bilen kan bli dyrt senare, om nåt dyrt rasar på bilen.
Personligen, om jag skulle köpa en begagnad, skulle jag satsa på en bil med så få mil budgeten tillåter men gå ner i utrustningsnivå. Vissa saker i en bil när man bor i Sverige är dock bra att ha som Klimatpaket. Jag har en fullutrustad V90 Recharge (MY22) men jag vet att jag skulle klara mig utmärkt med en basutrustad bil. Jag har haft enklare utrustade Volvo förr. Vad gäller markfrigång så om du inte behöver Cross Countryns högre markfrigång kanske det är vettigare satsa på en vanlig V90 med AWD? Det finns PDF broschyrer på V90 om du Googlar lite så du kan bedöma vilka utrustningspaket som verkligen kan vara av intresse för just dig och ev. familj.
Ang. motor, D4 eller D5, har jag ingen uppfattning om men behöver man inte den extra kraften i D5 kanske en D4 kan räcka?
Hoppas du hittar en V90 som kan passa både plånboken och behoven i övrigt.
Xkzoom skrev:Rosten borde gå på rostgarantin som Volvo har på 12 år.

Om du är något rädd för VEA, de flesta problemen var i de tidigare årsmodeller där Volvo började kasta in de i lite allt möjligt.
Bland annat XC60 (Icke AWD) fick VEA 4Cyl 2.0 Vilket visade massor av problem längre ner som sedan blev åtgärdat i de nyare.

Det som driver upp priset är ju utrustningspaketen och årsmodellerna sedan miltal.
Vet inte hur volvo ser på det med rosten, tycker jag läst lite om det och volvo säger genomrostning, du har misskött din bil om det blir rost där= du får inte öppna dörrarna.. :-o
Sen är det ju vad som räknas de tidigare modellerna?
Och vad är SPA VEA? Är det from en viss årsmodell eller vad betyder det?
bem skrev:En sak som är klokt ta med i beräkningen från början det är hur länge man kan ha maskinskadeförsäkring. Har man Volvia försäkring kan man ha upp till 10 år eller 20 tusen mil vilket som inträffar först. Läs mer på Volvia hemsidan om du vill veta mer.
Att köpa en bil som närmar sig miltal som innebär att Maskinskadeförsäkring snart inte är möjligt ha på bilen kan bli dyrt senare, om nåt dyrt rasar på bilen.
Personligen, om jag skulle köpa en begagnad, skulle jag satsa på en bil med så få mil budgeten tillåter men gå ner i utrustningsnivå. Vissa saker i en bil när man bor i Sverige är dock bra att ha som Klimatpaket. Jag har en fullutrustad V90 Recharge (MY22) men jag vet att jag skulle klara mig utmärkt med en basutrustad bil. Jag har haft enklare utrustade Volvo förr. Vad gäller markfrigång så om du inte behöver Cross Countryns högre markfrigång kanske det är vettigare satsa på en vanlig V90 med AWD? Det finns PDF broschyrer på V90 om du Googlar lite så du kan bedöma vilka utrustningspaket som verkligen kan vara av intresse för just dig och ev. familj.
Ang. motor, D4 eller D5, har jag ingen uppfattning om men behöver man inte den extra kraften i D5 kanske en D4 kan räcka?
Hoppas du hittar en V90 som kan passa både plånboken och behoven i övrigt.
Ja försäkringen ryker för mig då många landar uppåt 20000 mil, och ni var just nu och tryckte på samvetet, fasen också! ;-) Alltså välja en lågmilare istället för en fullutrustad, för det var där jag är med oftastD5:an, inscription mm mm bara för att det skulle kännas gutt att ha det en gång i sitt liv, sitter just nu med en V60-12 38000 mil och utsliten kinect klädsel, 4 miljoner stenskott och rost i framskärmarna..
Men tyvärr så är de "fullutrustade" modellerna oftast -17 eller-18 så det gör ju en lite orolig för diverse motorproblem som fanns på tidigare modeller hos bla V60 -15 16 eller nåt.
fjohan82 skrev: ons 15 nov 2023, 06:23 Jag hade kikat på något likt dessa:
https://www.bytbil.com/gavleborgs-lan/p ... 8-16980382
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 1-17328102
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 9-17337613

Inte bilar med mest utrustning, men då blir det å andra sidan mindre som kan krångla.
Från 2021 kom en mindre facelift, åtminstone utvändigt, bland annat med rinnande blinkers bak.
Låga mil eller mer utrustning får man nog väga emellan...
Jo det är sant, man ville ha både och men det tillåter inte plånboken, sen ser jag på de nyare typ från-19 att de drabbats av "bonus malus skatten", de blev plötsligt dubbelt så dyra i skatten, även efter 3 år.
Tror inte du behöver vara så jätteorolig ang rost på V90, men visst finns det rosthögar eller nåt åt det hållet. Även om V90 (och alla andra Volvo på SPA-plattformen) bara har medelmåttigt rostkydd (det var bättre rostskydd tidigare) så är det knappast ett utbrett problem. Har kikat lite undertill på min V90 Recharge MY22 early när jag varit i Gör det själv hall och även vid hjulbyten sommar/vinter och jag kan inte se nån begynnande rost. Jag är inne på 3:e vintern med min (bor i Värmland, salt på vägarna).
Är man orolig för rost så kanske satsa sina slantar på en norrlandskörd där de inte saltar?
Xkzoom skrev:Rosten borde gå på rostgarantin som Volvo har på 12 år.

Vad menar du? Längre ner?? lågmilare VEA, vad skulle det annars vara för motor??
Hade i din situation funderat kring en lågmilad sådan i gott skick och hade bortsett från de fullutrustade med höga milantal. Kör i dagsläget en V60 D4 Momentum MY20 med komfortstolar, 360-kamera samt HUD och känner inte att jag saknar något även om jag annars föredrar utrustade bilar. Har valt ett par andra hjul till den och det tycker jag gjorde tillräckligt.

En del bilar som tidigare varit hyrbilar kan ha rätt ovanliga utrustningslistor. Det är inte ovanligt att de är av nivån Momentum men med några trevliga och oväntade tillval. Har vid bruk av hyrbil stött på; standardutrustad V90 Momentum men med 360-kamera samt en likadan V60 men med HUD. Har vid ett annat tillfälle sett en S90 Momentum med Bowers & Wilkins. Det kan vara något att ha i tanken.

Nog för att mycket av utrustningen som finns tillgänglig kan mätta olika begär men värt att också tänka på är problemen de kan ställa till med.

Finns det ingen slangstump som hänger lö[…]

Ser nästan ut som att automatxhoken har k&aum[…]

Min son & hans fru, där de blev 3, hade e[…]

Som titel beskriver låg på en skogsv&a[…]