Kristofer65 skrev: ↑sön 12 nov 2023, 12:54
Nya dubbdäck skall köpas (XC90 2014 D5 2.4 awd. (147kW), men vilka? Jag har rullat på ett par 235.65.17 fram till nu. Är det bättre fäste om jag tar 60? Och vågar jag satsa på begagnade? Alla goda råd tas tacksamt emot.
då original är 235/65-17 , ser jag ingen anledning att gå ner i profil(60). om jag inte misstar mig har XC90 i den generationen bara ett 16" fälgar och då blir det 225/70-16. men då ser det ut ganska litet ut. Antingen köra på dina gamla 17" fälgar eller gå upp till 18" då blir det samma bredd men lägre profil 235/60-18.
Det är inga problem med begagnade fälgar&däck. dock bör man ha i åtanke NÄR däcken är producerade(då med tiden kan däck ge sprickor/behöver byta ut om det är för gammalt/torra. Handlar det om 1-3år ser jag inga som helst problem om det har FÖRVARATS bra. Köper nästan bara begagnande fälgar om priset är dugligt/ibland kan man fynda.
Vinterdäck skulle jag köra på märkes-däck Michelin, Nokian, Continental, m.fl.
Du kan även om du hittar fina beg. från andra modeller såsom från XC70/XC60/XC90 från nyare generation. men som sagt får man kolla att däckdimensionen är snarlika/kan skilja några procent och speciellt ET & tum på fälgen(inte lätt och veta)