Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tjompen13 skrev: mån 06 nov 2023, 17:06 Vibrationer från 50km till 100km allt känns i sätena. Byt drivaxlar fram o bak bytt pump i diff plus olja ingen skillnad.
wtf, börjar man inte kolla te.x bromsar, hjullager och dylikt INNAN man går på en sådant? eller tänker jag fel här?
Bromsar e bytt skivor o belägg fram o bak bytte bak igen men ingen skillnad.Har haft bilen inne på verkstad åtskilliga ggr.sist bad ja dem kolla allt men ne dem hittar inget. Även på besiktningen bad ja han slita o dra i bussningar mm.Däcken e kollade typ 15 ggr samma symptom med vinterdäcken.
Senast redigerad av 1 tjompen13, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
I senaste Vi bilägare står det om vad som orsakade vibrationer (i ratten) i deras V90 långtidstestbil. Kika i den artikeln. En verkstad bytte en massa saker utan det hjälpte. De följde inte Volvos anvisningar och mätte inte upp vissa saker. Det var inte en Volvoverkstad. Orsaken hittades när man mätte såsom Volvos anvisningar anger. Orsaken var skevt hjulnav, mättes upp med indikatorklocka.
VIB nr 14, 24 okt -23 sid 10-11.
Viktigt är att verkstaden mäter upp det som mätas skall innan ev. cirkus med att att byta delar mer eller mindre på gissning sker.
Ovan gällde vibrationer i ratten men principen hur felsökning skall gå till är universell.
Som lekman tycker jag en vettig felsökning borde vara att mäta alla hjulnav så de inte är skeva och kan ge upphov till vibrationer.
Lycka till med problemet på just din bil.

Finns det ingen slangstump som hänger lö[…]

Ser nästan ut som att automatxhoken har k&aum[…]

Min son & hans fru, där de blev 3, hade e[…]

Som titel beskriver låg på en skogsv&a[…]