Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbonezze
Volvo rekommenderar att man inte har så att dieselvärmaren startar tillsammans med bilen om man kör mycket kortkörning. Så jag har stängt av den funktionen. Men så brukar jag starta dieselvärmaren med telefonen 5-10 minuter innan jag ska åka. När jag sen startar bilen så stänger den av dieselvärmaren fast motorn inte är varm. Hur kommer man runt det?

På min v40 så startar jag dieselvärmaren. Sen när jag startar bilen så fortsätter dieselvärmaren att vara igång (trots att jag inte aktiverat att dieselvärmaren ska starta med bilen).

Skulle vilja att det fungerar likadant på v90in.
Det är en 2019 om det spelar någon roll.
av Xanthopteryx
Med så korta sträckor kommer du ändå riskera andra problem med bilen då den kommer sota igen såväl partikelfilter (om du har diesel) som motor med mera.
Dessutom riskerar du även att få in fukt i oljan som sedan kan frysa.

Du kan inte hitta en annan lösning som kan innebära att du kanske inte behöver köra bilen så ofta dessa korta sträckor?
Användarvisningsbild
av Derank
Jag kör uteslutande kortkörningar dagligen, 5-10 stopp om dagen, 3-15km per resa, har gjort så i snart 13000mil utan problem. och den är alltid på Auto. XC60 D4a 2016

och du vill ju att dieselvärmaren ska gå när du kör iväg, då är det väl bara ha den på auto el? då borde den ju gå så länge den inte är varm Det är ju för att du har Auto avstängd den inet fortsätter gå när du startar bilen, och vad har det för betydelse om du startar den manuellt el i Autoläge? den går ju fortfarande samma tid.

Är det 50mil 2ggr/v eller 20mil/dag? Diesel […]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]

En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]