Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XCGubben
Inne på min tredje XC90, köpte en välvårdad 2021. Borta under sommaren på olika uppdrag och bilen står avställd, cirka en månad.
Kommer hem och ska starta den, helt dött. Kommer bärgning, lyckas inte starta och kör iväg med bilen till Volvo. Sex tusen kronor senare ny batteri och bilen körs hem igen.
Borta två veckor igen. Hemma och ska starta bilen…startar inte. Går inte ens låsa upp, måste använda fysiska nyckeln. Bilens svarta utvändiga färg matchar displayen, som är lika svart.
Frågar på Volvo vad jag ska göra den här gången? Mekanikern svarar lite ”informellt” att bilen klarar inte stå två veckor trots nya batteriet.
Plockar fram min Victron laddare och hoppas på bästa just nu.
Dricker min kaffe vid köksbordet och känner mig ganska så fattig, en halv miljon fattigare för en bil som skulle vara glädjespridaren när man behöver den.
Senast redigerad av 1 XCGubben, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
Du kanske behöver en portabel starthjälp till bilen, så du garanterat får igång den.
Noco Boost skall visst vara bra, speciellt deras "GB 150" (den har även voltmätare inbyggt), den fick 5/5 i betyg när Vi bilägare testa starthjälp häromåret. Kostar en slant men lär dra igång det mesta. Noco Boost starthjälp säljs lite var stans i Sverige.

https://no.co/products/power
Användarvisningsbild
av sewen
Trist. Det måste väl va nåt som drar ström tänker jag när det inte klarar två veckor trots nytt batteri.

Ang starthjälp så kan jag rekommendera Ctek Free. Den har "snäll" starthjälp som inte skadar batteriet men dessutom är det en vanlig batteriladdare som kan användas för underhållsladdning nästa gång du ska iväg mer än en vecka.
av uniformerad
Känns nästan som att den drar tjuvström eller så. Till och min gamla XC90 med original batteri står utan problem tre - fyra veckor helt overksam och startar snällt efter det.
av RobbanH
Hade problem i våras med att programmet i styrdonet/ datorn till batteriövervakningen , knappt ironiskt, hade flippat ut. Så detta program startade upp och stängde ner sig med jämna mellanrum och på så sätt tömde och knäckte batteriet. Hade tur med att mekanikern kunde hitta felet och det gick efter gnissel på maskinförsäkringen. Hade annars gått på 10 kkr . Man får nog se till att när bilen blir lite äldre så får man förlänga maskinförsäkringen.

Blankt papper :party:

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på d[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]