Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jojjebas
Hej på er. Har en v90 D3e från 2019 som jag gillar skarpt. Det är en fwd med tomatlåda, min fråga är: hur ser det ut med optimering? Vad jag kan hitta på nätet går det inte att göra på just den, någon som vet varför?

Tanken var egentligen att skaffa minst en D4, helst D5 men utbudet och utrustningsnivå gjorde att en D4/D5 med färg och utrustning jag ville ha inte fanns inom vettigt avstånd eller så kostade de lite för mycket. Så det landade på en D3e (vad innebär ”e”..?) och visst den duger att köra runt i men för fan vad den är trött vid omkörning, man får ju plåga den? Kunde inte ens komma om en skabbig gammal Peugeot 407 häromdagen som inte tyckte att jag skulle få köra om. Det kändes rätt surt minst sagt.
av UnleashFusion
iko skrev: mån 09 okt 2023, 07:01 Jag kanske kapar tråden lite men är en optimering "värt" det? Har en T4 -19 och enligt Bilia ska det gå på ca 9300kr.
Det gör någorlunda skillnad i utväxlingen, värt 9300kr? njae.. har man tur så brukar bilia "ibland" köra 20%. blir 7440kr istället för 9300kr.
av PelleTh
Jag kör ett BSR trim som gett 42 hk extra. Så det i princip blir en D4:a, Det gör en väldigt stor skillnad. Enda nackdelen är det är lite bökigt att få ut boxen som sitter innanför vä.hjulhus. Gör man sedan en uppdatering på Volvo i samband med service försvinner trimmet och måste läggas på igen. Jag har löst det så att jag inte uppdaterar när jag är på servar bilen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag hade först Polestar (klen effektökning, märks mer hur automatlådan jobbar) i min V60 (dock D4) men la sedan in BSR Steg 1+. Valde att behålla läsaren om något skulle göra att optimeringen skrivs över.

I min bil gick effekten från 190hk/440Nm till 270hk/530Nm. Att det märks är en underdrift, även om det absolut inte är världens snabbaste bil.
Spärren av toppfarten lyftes till 250, dock inget som nyttjas speciellt ofta... Men ändå lika roligt att glida förbi en 180 km/h-Volvo på Autobahn. :-)
av kievY
@fjohan82,
Hur har det gått vid servicar med BSR, har den skrivits över när de laddat mjukvara? Har besiktningen märkt något eller Volvo?
Användarvisningsbild
av fjohan82
kievY skrev: ons 11 okt 2023, 07:53 @fjohan82,
Hur har det gått vid servicar med BSR, har den skrivits över när de laddat mjukvara? Har besiktningen märkt något eller Volvo?
Inget problem hos någon av dessa.
Nu verkar dock inte min bil uppdateras längre, men men...
Befarar man hinder är det bara att ladda ur optimeringen innan besiktning etc.
av kievY
@fjohan82, Ah, har haft lite funderingar på BSR steg1 då Polestar inte finns till min, men bilen har bara rullat 9200 mil, 6 år gammal.. men å andra sidan som du säger uppdateras väl inget mer till bilen.
av UnleashFusion
kievY skrev: ons 11 okt 2023, 17:24 @fjohan82, Ah, har haft lite funderingar på BSR steg1 då Polestar inte finns till min, men bilen har bara rullat 9200 mil, 6 år gammal.. men å andra sidan som du säger uppdateras väl inget mer till bilen.
Peta i BSR ;) service numera ger inga direkt mjukvara efter typ 5år. (kan tänka mig att SPA-bilarna får mjukvara) men just äldre står det på papper att man fått "mjukvara 2.0" blah blah men du ser/kommer inte märka framöver hursomhelst.

säkert bra bil och komfort osv, men det som t[…]

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]