Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Putteb
#1556072
Stolsvärmen fungerar inte i förarstolen.
Den blir inte varm i varken säte eller ryggen trots att den indikerar det på displayen
Finns det något sätt att felsöka?
av least
#1556074
Leta under stolen, där bör du kunna hitta kontaktstycket till värmeelementen.

OBS! Du måste ta reda på exakt vilket kontaktstycke som hör till värmen INNAN du börjar mäta.
Mät både motståndoch kontinuitet, ska inte vara oändliga ohm, och det ska pipa på multimetern.
Ifall det är oändligt motstånd eller att det inte piper, så är elementet knäckt och skall bytas.
#1556075
En kvalificerad gissning är att det är trasigt helt enkelt. Mäta enligt ovan är en bra början men det är inget ovanligt att rövvärme går sönder, särskilt om man är personen som då och då sätter sitt knä i den för att nå något längre in i bilen.
Här en sprängskiss av hur det ser ut ungefär:
https://www.volvowholesalepartsdirect.c ... 843.html#5
av Putteb
#1556089
Tyckte det var lite märkligt när varken den i dynan eller ryggen fungerar överhuvudtaget, och den i ryggen har jag inte belastat onormalt iallafall.
Går det se på något tillgängligt schema så att man har spänning fram till stolen?
#1556101
Många gånger sitter de serie med varandra, så pajar den ena så lägger den andra av automagiskt. Men enklast är som sagt var att identifiera kontakterna under stolen och mäta.
Kan vara som så att du inte kan mäta spänningen fram om det är ett trasigt element då det kan finnas elektronik som känner av om det är problem och därmed inte spänningssätter.
Jag vet inte om det är så, men det är tekniskt möjligt att göra på det viset.
Annars det gamla vanliga också, säkringarna... Vet inte om det är samma till båda fram?
av least
#1556104
Och ifall du kommer fram till att du ska byta elementen, se till att ha rätt verktyg för de "hog rings" som klädseln är monterad med.

Du behöver inte ta loss det trasiga elementet, reservdelen klistras fast ovanpå.
Ifall du sliter loss befintlig del, kommer stolens skumgummi att skadas,
#1556106
Har aldrig bytt på Volvo men bytte på Mazda 626 jag hade för länge sedan. Det fungerade riktigt bra men var såklart lite pyssel med att att plocka loss ringarna som klädseln sitter med men blev skitbra efteråt. Rekommenderar att du avsätter en dag i lugn och ro för att ha gott om tid för det. Känner du någon intresserad som vill bistå så är det inte fel att ha några extra händer om det behövs. Och så kan man ju avsluta med pizza och något gott att dricka efteråt =)
Användarvisningsbild
av mikkiz
#1556704
Våran stolsvärme förarstol la oxå av förra vintern/våren…inga knän i stolen.
En bekant hade samma sak.
Verkar vara dålig kvalite.
Tur att jag hade ca 1mån kvar av volvo select garantin.
Aldrig varit med om det tidigare i våra tyska bilar.
v90 -18 10000mil
Renovera bakre bromsok

Ja, kolven måste bort, fört få ny[…]

Bromsmeck V50

Hej! Håller på att byta bromsok p&arin[…]

Vad heter denna del?

Om du inte får någon hjälp s&arin[…]

Automatisk parkeringsbroms går alltid p&arin[…]