Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nyligen köpt en v90 t8 årsmodell 2020. Superfin bil på alla sätt. Men jag upplever att vägljudet dånar i kupen. Blir lomhörd efter landsvägskörning. Hade tidigare en xc70 som var supertyst i jämförelse. Kan inte ens lyssna på musik i v90 för ljudet är så ansträngande.

Vad ska jag göra. Bita i det sura äpplet o skaffa en xc70 igen eller nån annan bilmodell eller är det någon åtgärd som är möjlig? Däcken är nya good year f1 assymetrical 5 tror jag de hette. 18 tum 45 höga 245 breda. Hjälp mig! Vad göra?
Finns mer eller mindre tysta däck. Ofta men kanske inte alltid kan det vara klokt välja däck som Volvo brukar sätta på sina bilar nya på den modell man har. Min V90 T6 Recharge MY22 har tjutit lite från däcken i vissa farter men sänkte däcktrycket fram från eckotryck 2,7 bar till 2,4 bar. Blev bättre. Har Michelin Primacy 4 sommardäck, 245/40 R19 VOL, på min V90.
Hasplåt? Alltså hade det gått hål i den eller var det "orginal-hål". Täppte du till dessa hål?
Det jag märker är att den på slät asfalt känns ljudlös, men att den är väldigt känslig för olika typer av asfalt. I de områden jag bor är ju asfalten grov till 90% vilket känns hopplöst. Har också 2,4 bar i mina däck. Hjälper inte så mycket.

Har ju läst om däcken o de verkar inte vara nå särskkilt bullriga däck? Jag är besviken. känns som jag kör en kia ceed. Har inget problem med att de tjuter
Du har väl även laminerade rutor? Med tanke på du har en V90 T8. En bil med laminerade rutor är ju tänkt bli lite tystare i kupen. Har laminerade rutor i min V90. Blir väl svårt veta men är det högt vägljud i bilen även med andra däck, vinterdäcken, tro? När det blir dags för det lär du få reda på det.
Om du köpt bilen av en handlare skulle jag prata med säljaren om ljudproblemet. Kanske du kan få låna 4 andra hjul med andra däck för att se om det är däcken det hänger på?
Om det bara är på grov asfalt det är högt ljud i bilen så borde byte till andra däck som vid däcktester varit ganska tysta på grovt underlag delvis eller helt kunna lösa problemet. I Vi Bilägares sommardäcktest 2023 (nr 5 mars 2023) skriver de ”…Nokian den lägsta bullernivån, speciellt på grövre underlag”. Gäller Nokian Hakka Black 3.
De skriver vidare: Nokian är det tystaste däcket både i mätvärden och i subjektiv upplevelse speciellt på grov asfalt.
Däcket får max poäng i bullertestet, 5 (subjektivt).
Buller 70 km/h grov asfalt: 69,0 dBA.
Buller 80/110 km/h slät väg: 64,0/67,7

Jag skulle i alla fall prova med andra däck på bilen och se om det ger lägre ljud inne i bilen på grov asfalt.
Vad hade du för däck på din XC70?
Hejsan! Köpte bilen privat så har ingen möjlighet att testa andra däck den vägen. Men det stämmer att bilen har laminerade rutor, och upplevelsen är ju att den är väldigt tyst när asfalten är slät. Men den är ju sällan slät!

Tack för bullertestet. Känns som att jag borde testa Nokian hakka black 3 innan jag säljer iväg bilen. Vet du om Good year eagle f1 assymetric5 är testat nånstans? Har själv inte hittat men vore kul att jämföra testresultatet för det däcket med min upplevelse.

På min XC70 satt det continental, minns inte exakt vilket, men däckdimensionen var i alla fall 235/55R17.
Är det möjligt att sätta mer gummi på mina 18" fälgar tror ni? Alltså får det plats, och ger det någon ökad komfort? Typ om jag byter till 235/50R18, istället för 245/45R18? Alltså smalare och högre däck på befintlig fälg?
Good year eagle f1 assymetric 5 börjar väl bli lite till åren. De var nog moderna 2020 ungefär?
Dock jag Googlade på däcket och t.ex. här så får den lågt betyg i buller:
https://www.dacktest.com/web/pages/4x4- ... tric-5-rof

Det nyare Asymmetric 6 har jag läst i (svenskt) däcktest är ganska tyst.

Det skulle förvåna mig om du sätter på däck som ligger i topp i däcktester med låga bullervärden på grov asfalt om du inte får en tystare bil du med med sådana däck.
Sen blir det såklart så att om du haft en väldigt tyst bil förut, din XC70, och man kommer in i en bil som inte är lika tyst så märker man ju det ganska omgående. Jag är rätt känslig för olika ljud i en bil och skulle svårligen stå ut med högt buller nån längre sträcka. Bästa vore hitta ett test där de mätt buller med just en V90 T8 2020 du har men det vette katten om det finns. Du kanske kunde kolla med några däckfirmor och förklara bilens problem, och låta byta däck till de som är tystast enligt testet jag nämnde (Nokiandäcken) och att om de inte ger tystare kupé i din bil du får lämna tillbaka dem mot någon avgift kanske som de kan gå med på.
Kanske nån här kör på Nokian Hakka Black 3?

Nokian själva annonserar ju på sin hemsida att de har "lägre ljudnivå även på nordiska vägar med grov asfalt" så...
https://www.nokiantyres.se/sommardack/n ... a-black-3/
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tack för era tips! Jag kommer att ta en titt […]

Hur vet man vad som är en bra Alu fälg e[…]

Tack för snabbt svar , men hur felsöker […]

Finns det överhuvudtaget vinterdäck uta[…]