Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Så, det börjar närma sig för första batteribytet. Tyvärr, men men...
Problemen är egentligen bara vintertid. Förra vintern blev det en hel del stödladdning då värmaren inte ville sig alla gånger annars och jag vet att det är inte bättre nu.
Bilen uthämtad efter sommaren 2017 så nog har det fått jobba. Nästan uteslutande minst halvtimmesresor så det får ju laddtid, och värmaren kör jag alltid manuellt (ej timer) så värmer bara tio minuter om det bara behövs tio minuter till exempel.

Nåja.
Det finns ju det batteri som sitter i:
https://www2.bilia.se/biltillbehor/rese ... _31652065/

Och så finns det ett lite större:
https://www2.bilia.se/biltillbehor/rese ... _31652067/

Har för mig någon på forumet stoppat i den större? Kan det stämma?
Vad behövde anpassas då? Vad hade du för bil?
Finns det fler som bytt?
Lätt att byta? (har hittat film som beskriver det hele)
Om man byter till större, är det också lätt?

Om jag förstått det rätt så skall batteriet vara fulladdat, sedan byter man och därefter nollar BMS och så är det klart.
Stämmer detta?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det är inte alls omöjligt att man kan trycka i ett större batteri, utgångspunkten måste vara att mäta det som sitter på plats och batterilådan då jag inte kan se något av detta i länken.

Själv funderar jag på att trycka i detta i min bil (minns inte vem som tidigare länkade till det), det är på 110Ah men ska ha samma mått som det på 80Ah från Biltema som sitter i bilen idag. Många verkar använda dem i båt, husbil och husvagn.
Min bil har dock 70Ah som standard och att då gå upp till 110Ah bör göra viss skillnad vintertid tänker jag...
https://www.amazon.se/Electronicx-friti ... _ec_t&th=1
av Xanthopteryx
Tror problemet där är att det batteriet är till för förbrukning. Det är skillnad på sådant och startbatteri. Dessutom är risken att det fungerar dåligt i kyla.
av Xanthopteryx
Det verkar få plats rent fysiskt så borde nog inte vara några problem. Tror jag....
Men, då är ju nästa puck, vilket kan vara lämpligt?
H8
Varta Silver Dynamic lär ju vara bra vad jag vet. Någon som har någon annan åsikt?
av Malmstroem
Jag bytte förra hösten i min XC90. Det blev det större Volvo-batteriet köpt hos Volvo Car i Kista. Original hade jag det mindre.

Skillnaden mellan batterierna för mig var att det mindre batteriet satt fast med en skruvad bygel. Det större batteriet sitter fast med en spännrem. Bygeln passar inte då det större batteriet också är större fysiskt.

Jag monterade det själv och lät dem sedan nollställa BMS (Battery Management System). Det kanske inte absolut behövs att nollställa BMS, men det skadar inte. Jag har numera en Foxwell NT710. Den ska klara av nollställning av BMS.
av Xanthopteryx
Mitt 'lilla' sitter fast med en bygel och en rem så med andra ord borde det inte vara något problem antar jag?
Det var lätt att byta (förutom vikten då...)?
Tar man bort snäpplocket på klunsen oppanpå och skruvar av terminalen och bara svappar allt?
av Malmstroem
Det var rätt lätt att byta. Enda "problemet" är att det är stora integrerade kontakter som sitter fast i polerna på batteriet. Var försiktig när du tar bort dem så att du inte bryter sönder något. Mycket plast i dem...

Jag klarade mig, men det knakade lite oroväckande i plasten. Det har i alla fall fungerat utan problem i cirka ett år nu.
av PelleTh
Jag frågade på Volvo om de större batterierna, mitt är på 80aH. Dom rekommenderade inte att sätta i ett större då de menade att "allt" är kalibrerat efter 80. Risk för att felkoder dyker upp enl dom.

Jag har bytt startbatteri första gången efter fem år, supportbatteriet fram är bytt två ggr. HAde bilen på service för 1 månad sedan, dagen efter startade inte bilen, den var helt strömlös. Sjukt meckigt att ta sig in med metallnyckeln, när man står på en trång parkering. Bila menar att jag måste byta batteri igen, men tycker att det är lite B att det inte skulle hålla mer än två år.

Mitt körmönster är konstant, bara jag som kör bilen.
av Xanthopteryx
Kom ihåg att du har reklamationsrätt upp till tre år på batteriet.
Mer än två år skall det ju hålla.
Extra intressant att bilen inte ens startade - tyder på att något legat och tjuvat ström eller att batteriet gått sönder.

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram

Hej, jag försöker lufta bromsarna p&ari[…]