Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JAMiK
Hej
Ny frågeställning i samma problem. Jag har en V90 -17 som fått ett märkligt fel. Den varnar (ibland och ofta) för ”Rattlås aktiverat stanna snarast”. Dock är inte rattlåset i utan den går att köra som vanligt. Krånglar lite då och då med att starta men får alltid igång den. Min lokala Volvoverkstad tyckte vid senaste service att det är startknappen som behöver bytas. Låter lite märkligt kan jag tycka. Rattlåset jobbar vid start. Säkringen är hel. Har även testat att så att rattlåset aktiverats och sedan startat och då släpper det som det ska. Har någon en bra fundering?

Tacksam för tips
Användarvisningsbild
av bem
Om du söker lite här på forumet så har jag sett att det varit några bilar som inte gått att starta, då har det i några fall varit rattlåset som kastat in handduken. När det bytts har bilen sen gått att starta och funkat som vanligt.
Exempel:
viewtopic.php?f=79&t=174276

Det skulle väl kunna gå så långt som att bilen inte startar även om den gör det ännu. På grund av rattlåset.
bem skrev: tis 05 sep 2023, 08:03 Om du söker lite här på forumet så har jag sett att det varit några bilar som inte gått att starta, då har det i några fall varit rattlåset som kastat in handduken. När det bytts har bilen sen gått att starta och funkat som vanligt.
Exempel:
viewtopic.php?f=79&t=174276

Det skulle väl kunna gå så långt som att bilen inte startar även om den gör det ännu. På grund av rattlåset.
Jo jag har sett flera av inläggen, men inget som känns som samma fel som jag har. Visst att diverse elfel kan te sig på olika sätt och ge olika fel men jag har fasen googlat ihjäl mig på detta och hittar inget fel som ger samma fel som jag har…
RobbanH skrev:Hade samma felmeddelande, lite stressande. Slutade med att bilen inte ville starta och fick bärgas till verkstad . Där bytte man ut rattlåset och problemet borta.
Ok, vad fick du betala för det kalaset? Något som gick på försäkring?
JAMiK skrev:
RobbanH skrev:Hade samma felmeddelande, lite stressande. Slutade med att bilen inte ville starta och fick bärgas till verkstad . Där bytte man ut rattlåset och problemet borta.
Ok, vad fick du betala för det kalaset? Något som gick på försäkring?

Försäkringen tog bärgningen och sedan var det lite goodwill från Volvo på rattlåset. Ca 2200 för lite drygt 1,5 år sedan.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. Årets kultur[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]