Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1553684
Det inkräktar eventuellt på Volvos immateriella tillgångar och rättigheter.
Om det visar sig till exempel att verkstäder kan nyttja denna typ av programvara kommersiellt, och kringå Volvos it-system, så får dessa verkstäder en orättvis fördel gentemot
en auktoriserad verkstad som betalar abonnemangsavgifter samt utbildingar.

Ett nytt och snabbväxande forum fick stänga ner när Volvo kom på att de utvecklat en programvara som kunde användas för att justera SPA-bilars inställningar.
Men den programvaran krävde tillgång till information som endast kunde nås via ett korttidsabonnemang på VIDA. (Som inte säljs utanför USA.)

Det är inom vissa begränsningar tillåtet att baklängeskonstruera en egen mjukvara som kan efterlikna en redan existerande applikation som VIDA, men man får inte sprida informationen "öppet", eller lansera den egna mjukvaran som ett alternativ till originalet.

(Jag vet så klart att andra bilmärken har mjukvara tillgänglig som kan användas för att aktivera/justera bilens funktioner. Men dessa bilar har av någon anledning funktionens mjukvara installerad i bilen - men i en inaktiv form.)
#1553727
Det verkar dock här som att det handlar om just att konfigurera om bilen och det torde vara helt okej (även om det inte alltid behöver vara lagligt sett till svenska lagar som rör typgodkännande av bilar).
Användarvisningsbild
av leiwi
#1553813
man får nog skilja på Nationella lagar och "volvo lagar" som är att betrakta som önskemål ,om en programvara utvecklas på egen hand av någon som Volvo utvecklat så är detta nog oantastligt under förutsättning att inte man använder Volvo s programvaror för att nå målet så någon "gråzon" föreligger inte
av Lövet
#1553816
least skrev:Det inkräktar eventuellt på Volvos immateriella tillgångar och rättigheter.
Om det visar sig till exempel att verkstäder kan nyttja denna typ av programvara kommersiellt, och kringå Volvos it-system, så får dessa verkstäder en orättvis fördel gentemot
en auktoriserad verkstad som betalar abonnemangsavgifter samt utbildingar.
Det har fastslagits att själva programvaran i bilen - den äger kunden. Tror det var BSR som Volvo försökte stämma. Det är dock länge sedan så jag kan inte hitta nån länk.
av least
#1553826
Den domen klargjorde att kunden hade rätt att modifiera mjukvaran i bilen (en Saab) som denne ägde.
Detta då licensvillkoren inte utryckligen förbjöd modifiering.

Men... har vi ett licensvillkoren som reglerar dagens Volvo-bilars mjukvara?
av Lövet
#1553827
least skrev:Men... har vi ett licensvillkoren som reglerar dagens Volvo-bilars mjukvara?
Licensvillkor är dock inte lag. Det Volvo skulle kunna göra är att ta bort den modifierade bilen från onlinetjänster eller liknande, inte mer.
av least
#1553829
Licensvillkor reglerar vad man har tillåtelse att göra med "saken".
Och det är troligen illa nog om en bil som modifierats blockeras från mjukvaruuppdateringar vid service, eller om den skulle blockeras från Volvo on Call.
Sedan är det självklart att en verkstad kan åta sig att felsöka bilen för att ta reda på varför den inte går igenom checksum-kontrollen.

Exempelvis spelkonsoler som modifierats kan blockeras från att nyttja tjänster över nätet, och den blockeringen är permanent.
av Lövet
#1553833
least skrev:Exempelvis spelkonsoler som modifierats kan blockeras från att nyttja tjänster över nätet, och den blockeringen är permanent.
Jo men det är inte otillåtet att spela off line eller liknande. Som sagt, licensvillkor för tjänster är en sak men det är inte lag. Några mjukvaruuppdateringar vid service ger inte Volvo heller på gamla bilar det är en stor bluff som jag inte förstår hur de kan ha kommit undan med. Att det är ens ingår i marknadsföringen är rent bedrägligt.

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]