Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som har fått samma erfarenhet som mig, helt plötsligt har den läderklädda instrumentbrädan släppt i nederkant på flera ställen. En 2017 så garanti eller goodwill finns inte.

Kan man ens göra något utan att byta hela brädan?

Bild
Bild
Bild
Ingen aning, men så varmt har det ju inte varit i sommar jämför med tidigare. Så jag kan inte komma på någon speciell händelse eller att det stått mer i solen etc än tidigare.
Jag läste också att man måste använda den silvriga skyddet. Har för mig att det skyddet kunde beställas eller om det ingick i köpet av bilar med den instrumentbrädan.
sony skrev: fre 25 aug 2023, 07:33 Jag läste också att man måste använda den silvriga skyddet. Har för mig att det skyddet kunde beställas eller om det ingick i köpet av bilar med den instrumentbrädan.
Tänker du på detta?
Jag har det i min V60 när den står ute i stark sol och vid resor till varmare länder.

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 0/D5%20AWD
När man ser TS bilder, så förstår man vilken hopplös uppgifter det är att få ett stretchigt konstmaterial att ligga sträckt, men samtidigt kunna röra sig vid värme.
Dock verkar materialet inte klara många upprepade temperatur-cykler utan att tappa passformen.

Erbjuder man fortfarande denna typ av instrumentbrädor?
least skrev: fre 25 aug 2023, 08:17 ...
Erbjuder man fortfarande denna typ av instrumentbrädor?
Det finns än idag på utrustningsnivån "Ultimate" (fanns även på t.ex. "Inscription" förr) liknande, i alla fall på V90 Recharge idag som jag kollade på nyss på Volvo Cars hemsida:
"Skräddarsydd instrumentpanel" (och inkl. övre dörrpaneler på en del modeller).
Man ser det idag om man kollar på Ultimate utrustningsnivå och väljer "Visa alla funktioner" på en Volvomodell på Volvos hemsida.

Har "Skräddarsydd instrumentpanel och övre dörrpaneler" på min V90 MY22 (Inscription). Verkar riktigt skinn, läder. Är inga jättetemperaturer där jag bor så jag tvivlar det blir problem på platser med mer normala temperaturer och så. Hittills inga problem på min bil (2 år gammal nu).
Nog bättre avstå från sån här inklädnad av instrumentpanelen (även om det kan synas snyggt) för att inte riskera få såna problem som det är på trådskaparens Volvo. Så synd det blev så. Problemet är att man "får det på köpet" i vissa utrustningsnivåer (förr och nu). Går därför inte välja bort som enskild komponent i utrustningsnivån den ingår.

På med sommarsulor och fälgarna jag ren[…]

Den ska sitta över handbromsjusteringsskruven[…]

Har en v70 -11 Den dör under färd n&aum[…]

Vevhusventilation oljeläckage

Hej! Undrar om en igensatt vevhusventilation kan o[…]