Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har en v90 från 2017 som helt plötsligt börjat bråka med rattlåset. Den vill sällan starta enkelt utan varnar om att rattlåset är i, fastän det inte är det. Får igång bilen genom att röra lite på ratten och vrida av och på på startknappen. Men den varnar även för rattlåset under färd. Hade den inne på service nyligen och enligt Volvoverkstaden så är den ett fel på själva startknappen/(strömställaren) 31443830.
De ville ha 4000kr för jobb och del, hittade dock den på bildelsbasen för 500kr.

Nu till min fråga, hur fasen får upp mittkonsolen så att det går att byta den?

Tacksam för svar :P
Detta låter underligt...

Hur kan bilen varna för rattlåset, om det är startvredet som är trasigt?
För att vredet ska kunna stänga av bilen, så måste bilen stå still - annars händer ingenting.
Framförallt kan inte rattlåset aktiveras som en följd av att man vrider på vredet under färd, det skulle snabbt bli livsfarligt.

Och ifall nu vredet är trasigt, så skulle felet behöva efterlikna det vrid som du gör för att stänga av bilen, och då är det en mikrobrytare som är dålig.
Men det skulle ändå inte kunna aktivera bilens rattlås under färd.

Det lär vara rattlåset som är trasigt, det är ett känt fel på dessa bilar.
least skrev:Detta låter underligt...

Hur kan bilen varna för rattlåset, om det är startvredet som är trasigt?
För att vredet ska kunna stänga av bilen, så måste bilen stå still - annars händer ingenting.
Framförallt kan inte rattlåset aktiveras som en följd av att man vrider på vredet under färd, det skulle snabbt bli livsfarligt.

Och ifall nu vredet är trasigt, så skulle felet behöva efterlikna det vrid som du gör för att stänga av bilen, och då är det en mikrobrytare som är dålig.
Men det skulle ändå inte kunna aktivera bilens rattlås under färd.

Det lär vara rattlåset som är trasigt, det är ett känt fel på dessa bilar.
Ja jag går bara på vad Rejmes sa 🤷‍♂️. Men det låter mer troligt med rattlåset. Är det krångligt/svårt att byta själv? Känns som det borde vara enklare att komma åt iaf 😊
Uppdatering! Upplevde i veckan att problemet var mer på morgonen när bilen stått ett längre tag än på eftermiddagen efter jobbet. Så idag testade jag att ladda upp batteriet, det var 12,5v i det innan laddning och när det var fulladdat så har den inte varnat för rattlåset än så länge…kan det vara så enkelt att det är ett dåligt batteri som spökar?
JAMiK skrev: lör 26 aug 2023, 20:30 Uppdatering! Upplevde i veckan att problemet var mer på morgonen när bilen stått ett längre tag än på eftermiddagen efter jobbet. Så idag testade jag att ladda upp batteriet, det var 12,5v i det innan laddning och när det var fulladdat så har den inte varnat för rattlåset än så länge…kan det vara så enkelt att det är ett dåligt batteri som spökar?
Det är fullt möjligt att batteriet är kass efter 5-6år ibland även tidigare. Oklart anledning men batterier var bättre förr.
UnleashFusion skrev:
JAMiK skrev: lör 26 aug 2023, 20:30 Uppdatering! Upplevde i veckan att problemet var mer på morgonen när bilen stått ett längre tag än på eftermiddagen efter jobbet. Så idag testade jag att ladda upp batteriet, det var 12,5v i det innan laddning och när det var fulladdat så har den inte varnat för rattlåset än så länge…kan det vara så enkelt att det är ett dåligt batteri som spökar?
Det är fullt möjligt att batteriet är kass efter 5-6år ibland även tidigare. Oklart anledning men batterier var bättre förr.
Nä. Men bilarna har blivit mycket känsligare för avvikande spänning.
Xanthopteryx skrev: sön 27 aug 2023, 20:04 Bor du i stockholmstrakten och behöver hjälp att nollställa BMS vid batteribyte så kan jag troligen bistå md hjälp. Min scanner sägs ha den funktionen (har inte testat själv ännu men planerar att byta batteri innan vintern börjar på allvar).
Tack, men bor inte i närheten 😉
least skrev: sön 27 aug 2023, 18:00
UnleashFusion skrev:
Nä. Men bilarna har blivit mycket känsligare för avvikande spänning.
Jo det kan nog vara så… hur som verkar det som det hänger ihop på något vis. Dålig spänning, felmeddelanden..
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. Årets kultur[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]