Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mindlight
Hej alla,
köpte en begagnad V90 D3 2020 (5300 mil) förra året. Vid köpet så fick jag frågan om vi ville ha serviceavtal. Sambon sa "Självklart" och jag var lite tagen på sängen så jag frågade inget och skrev bara under 399kr i 36 månader och 1500 mil / år.

Nu när vi närmar oss vår första service (vi är nu på 6800 mil) så pratade jag med sambon och insåg att hon inget visste. Hon var av uppfattningen att allt ingick (slitagedelar som t ex bromsbelägg etc).
Så det var bara att börja läsa avtal, som säger noll om vad som ingår.
Det enda som står att övermil och undermil debiteras resp krediteras. För mig är detta helt bananas och det MÅSTE vara så att jag missar något.

Bilen har, som jag uppfattar det ett serviceintervall på 3000 mil eller 1år, vilket som nu infaller först.
Oavsett om jag kör 10, 1501 eller 2900 mil så är det fortfarande att servicen sker inom ett år och då är det ju samma totalkostnad för servicen.
Varför finns då ens valet "1500 mil" om det är 3000 mil eller 1 år och det är vår bil och inte en leasingbil?

Det är ju uppenbarligen något jag missar helt och hållet i detta.

1) Någon som orkar förklara nyttan med serviceavtalet?
2) Är det mer än ett helt vanligt olje- och filterbyte som utförs / ingår?
3) Någon som har koll på / erfarenhet på merkostnad vid övermil?
Jag har serviceavtal och utan att läst det finstilta så ingår endast service. Lade till extra för bromsvätska byte. Du hade kunnat kollat runt med olika åf om pris. Har bilia som säger man får 10% billigare. Låg först på 425:- för 2000mil tror jag men det bumpade de upp till 700:- iom jag snabbare än planerat närmande raskt kamrems byte. Sedan har jag iof nu kört mindre mil så månadskostnaden kommer justeras ned åt om inget byte görs. Det hela räknas ut automatiskt och justeras löpande vid varje service för att hamna exakt för 3år - inget fuffens.
av perhall
Om man kör under 1500 mil/år - vilket ju många gör - hoppar man över varannan komplett service o gör istället en "anpassad service" som är mycket billigare och mest är oljebyte.

Dvs.
3000 mil om året eller mer: komplett service var 3000:e mil
1500-3000 mil om året: komplett service en gång om året
-1500 mil: komplett service varannat år, anpassad service varannat år
av Lobocut
@Mindlight, Ja, 399kr i månaden för 1500 mil är dyrt skulle jag säga. Det är 14 364 kr på 3 år, eller 4 788 kr för varje år.

Och nej, inga slitagedelar ingår. Det som byts på servicen är bara motorolja och oljefilter. Luftfilter och bränslefilter byts vartannat år. Sedan är det bara massa kontrollpunkter, som som du kan göra själv... Nästa stora sak som ligger på intervall, är kamrem. Den byts vid 10år/16 000mil har jag för mig. Men detta är inte med i ditt serviceavtal nu.

Servicen kostar lika mycket oavsett om den går strax över 1500 mil eller 3000 mil på ett år. Går den dock under 1500mil, så blir det en anpassad basservice. Då är det princip bara en oljeservice. Denna service kan man dock inte göra två år i rad, utan nästa service måste vara en full service även fast bilen även följande år gått under 1500mil.
av perhall
Det är väldigt stora skillnader i hur mycket Volvo-handlarna tar för service. Min första på XC60:n betalade jag 3700 för, en jag kollade med ville ha 5850. Detta borde märkas även i serviceavtalen som väl är lokalt prissatta?
Användarvisningsbild
av Derank
I min värld är det gratis med 399/mån 1500mil jag är själv inne på år 8 med XC60in 1500mil/år 304kr i månaden och jag skulle inte röra ett smack på bilen för dom pengarna. Det enda jag gjort själv på dessa 13000mil är att byta bromsbelägg för det är de hutlösa på här. Tar mig 15min per sida och kostar mig 400kr.

Här ingår torkarblad ( meken ska bedömma om det behövs ) och jag har aldrig bytt något annat på en service än det som ingår, än så länge.
av valln
Nja, om man kör ex. 2200 mil per är kan det vara billigare att göra en anpassad service efter 8 månader, köra 12 månader till och göra en full service.
Det går att räkna på var brytpunkten finns.
Användarvisningsbild
av Funk
Lobocut skrev:@Mindlight, Ja, 399kr i månaden för 1500 mil är dyrt skulle jag säga. Det är 14 364 kr på 3 år, eller 4 788 kr för varje år.
Tja det beror ju på vilka servicar som sker under denna tiden... TS hade köpt en beg bil med över 5000 mil på mätaren. Är det en av dessa som är inklusive drivremmar etc (bara som exempel) så är det nog fullt rimligt. Beroende på hur just den bilen servats så kan det vara två fulla servicar plus en anpassad, och en av de fulla kan mycket väl vara remmar etc.. Bilen har trots allt gått nära 100.000 i avtalets slut.

Normalt sett är det väl uträknat och ger väl ca. 10% lägre pris än att betala vanligt.

/Thomas
av perhall
valln skrev: sön 16 jul 2023, 20:45 Nja, om man kör ex. 2200 mil per är kan det vara billigare att göra en anpassad service efter 8 månader, köra 12 månader till och göra en full service.
Det går att räkna på var brytpunkten finns.
Så är det verkligen, men inte så många som tänker så långt o dessutom vill verkstan ha mycket intäkter så de säger antagligen, kom tillbaka om några månader och gör en fullservice
av Lobocut
Funk skrev: mån 17 jul 2023, 07:33
Lobocut skrev:@Mindlight, Ja, 399kr i månaden för 1500 mil är dyrt skulle jag säga. Det är 14 364 kr på 3 år, eller 4 788 kr för varje år.
Tja det beror ju på vilka servicar som sker under denna tiden... TS hade köpt en beg bil med över 5000 mil på mätaren. Är det en av dessa som är inklusive drivremmar etc (bara som exempel) så är det nog fullt rimligt. Beroende på hur just den bilen servats så kan det vara två fulla servicar plus en anpassad, och en av de fulla kan mycket väl vara remmar etc.. Bilen har trots allt gått nära 100.000 i avtalets slut.

Normalt sett är det väl uträknat och ger väl ca. 10% lägre pris än att betala vanligt.

/Thomas
Det är inga remmar som ska bytas under den servicetiden på hans bil, det är bara vanliga oljeservice, med ett eller två byten av bränslefilter. Beroende vilken motor han har, så är kamrem 10 år/15 000 mil eller 10år/24 000 mil. Han kommer inte komma upp i någon av detta på dessa 3 service.

Om det är ett elände beror helt på[…]

S40 1.8f ac problem

Killen verkar duktig, han har jobbat me de i flera[…]

2-fas laddning kom först på årsm[…]

Börja med att ta loss vakuumslangen (den klen[…]